Matematik

To ligninger med tre ubekendte

16. februar 2015 af Heptan - Niveau: B-niveau

Jeg har rodet mig ud i dette forfærdelig ligningssystem:

x=\frac{y+\sqrt{4\cdot \frac{1}{1+B}-3y}\cdot \sqrt{y}}{2} \\ \\ 20 = \frac{(x-y)(x+y)}{\left ( \frac{1}{1+B} -x \right )\left ( 1- \frac{1}{1+B}-x-y \right )}

Det er to ligninger med tre variable. Jeg vil gerne udtrykke x ved B og y ved B, derefter indsætte i en tredje ligning, som er en funktion:

f(B)=(x-y)(1+B)

Til sidst vil jeg løse ligningen

f'(B)=0

Mit CAS-værktøj har regnet i et kvarter, hvorefter det gav op. Er det muligt er umuligt?

Brugbart svar (1)

Svar #1
16. februar 2015 af peter lind

Forslag

opret u=1/(1+B) som ny variabel. Det får det til at se pænere ud.

I den første ligning: træk y/2 over på venstre side og kvadrer. Så slipper du af med kvadratrodstegnet

I den anden ligning: Gang med nævneren og gang parenteserne ud.  Så vidt jeg umiddelbart kan se giver det nogle ret overskuelige ligninger.

Brugbart svar (1)

Svar #2
16. februar 2015 af SuneChr

x kan elimineres ved at indsætte (I) i stedet for x i (II)
eller B kan isoleres i (I)
\textup{B}=\frac{4y}{3y^{2}+\left ( 2x-y \right )^{2}}-1     for 2x - y ≥ 0

Svar #3
16. februar 2015 af Heptan

Med U = 1/(1+B) får jeg

x=\frac{y+\sqrt{4U-3y}\cdot \sqrt{y}}{2} \\ \\ \Leftrightarrow x-\frac{y}{2}=\frac{\sqrt{4U-3y}\cdot \sqrt{y}}{2}

og

20=\frac{{\color{DarkGreen} x^2-y^2}}{U-U^2-Ux+x^2-Uy+yx} \\ \\ \Leftrightarrow 0=20U-20U^2-20Ux+20x^2-20Uy+20yx{\color{DarkGreen} -x^2+y^2 } \\ \\ \Leftrightarrow 0=20U-20U^2-20Ux+{\color{DarkGreen} 19}x^2-20Uy+20yx{\color{DarkGreen} +y^2 }

Brugbart svar (1)

Svar #4
16. februar 2015 af peter lind

Hvis du så kvadrerer den først får du et 2. grads polynomium  x og y. Isoleringen af x og y svarer så til at skulle finde skæringen mellem 2 cirkler.

Brugbart svar (1)

Svar #5
16. februar 2015 af SuneChr

(II) kan så løses som en 2.gr.lign. m.h.t. U

\textup{U}=\frac{20\cdot \left ( 1-y \right )\pm \sqrt{400\cdot \left ( 1-y \right )^{2}+80\cdot \left ( 19x^{2}+y^{2}-20x+20xy \right )}}{40}
Da skulle B være let at konvertere til.

Svar #6
16. februar 2015 af Heptan

Det har jeg gjort, og jeg har nu ligningen

0=20U-20U^2-20Ux+23x^2-24Uy+{\color{Red} 16yx}+5y^2

så jeg kan nu isolere U, men hvis jeg skal isolere x eller y skal jeg skille dem ad. Hvordan skiller jeg yx-leddet ad?

Brugbart svar (1)

Svar #7
17. februar 2015 af peter lind

Det kan du fjerne ved brug af den anden ligning. Der indgår x*y også. Prøv at se om dit CAS værktøj ikke kan løse ligningssystemet nu

Svar #8
17. februar 2015 af Heptan

Hvis jeg indsætter B som funktion af x og y i

f(x,y,B)=(x-y)(1+B)

Får jeg en funktion f(x, y). Jeg kan så indsætte mit udtryk for x, så jeg får en funktion af y ... men mit udtryk for x indeholder også B, og så bliver det en cirkulær reference. Hvordan fixer man det?

Svar #9

Jeg har nu de to ligninger

0=20Uy-20y^2-20x^2+20xy

0=20U-20U^2-20Ux+19x^2-20Uy+20xy+y^2

men mit CAS kan stadig ikke udtrykke x ved U og y ved U.

Når jeg sætter dem lig hinanden får jeg ligningen

0=20U-20U^2-20Ux+39x^2-40Uy+21y^2

men hvis jeg isolerer en variabel i denne ligning bliver den udtryk ved 2 variable.

Brugbart svar (1)

Svar #10
17. februar 2015 af SuneChr

# 9
Efterprøv, om den sidstnævnte ligning skulle fremstille en ellipse med

\textup{centrum}\left ( \frac{10\textup{U}}{39};\frac{20\textup{U}}{21} \right )
og

\textup{halve\, lilleakse}\, \sqrt{21}
og

\textup{halve\, storakse}\, \sqrt{39}

og hvor U er løsning til ligningen
- 20U2 + 20U = 400U2/21 + 100U2/39 - 819

Brugbart svar (1)

Svar #11
17. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Hvad er realistiske værdier for parameteren B ?

Med u = 1/(1+B) har man af den første ligning i #0

(2x - y)2 = (4u - 3y)·y

der reduceres til

(I)         x2 + y2 = xy + uy

Ganges med nævneren i den anden ligning fås

(II)        x2 - y2 = 20·(u - x)·(1 - u - x - y) ,

hvor der må kræves  x ≠ u , x+y ≠ 1-u , og x ≠ y .

Af (I) finder man  u = y - x + x2/y , der kan indsættes i (II), hvorved man får en ligning der ikke indeholder u:

y2·(y2 - x2) = 20·(x-y)2·(x2 + 2y2 - y)

der så, da x ≠ y, kan reduceres til

y2·(x + y) = 20·(y-x)·(x2 + 2y2 - y)

Sætter man z = x/y finder man, at z er rod i ligningen

20z3 - 20z2 + (41 - (20/y))z - 39 + (20/y) = 0 .

Lader man y variere som parameter finder man de mulige værdier for z = x/y  blandt de reelle rødder til denne 3.-gradsligning, hvoraf så x = y·z kan findes, og dermed u af u = y - x + x2/y . Derved kan man opbygge en tabel med sammenhørende værdier af  y, x og u .

Brugbart svar (1)

Svar #12

Ved at benytte fremgangsmåden i #11 er følgende plot af grafen for funktionen f(B) fremkommet:

CurvefB.png

Det fremgår heraf, at f(B) har et maksimum på ca 0,33 omkring B = 0,96 .

Det er måske ikke så underligt, at lommeregneren havde problemer med at finde ekstremum for sådan en funktion med sløjfe.

Vedhæftet fil:CurvefB.png

Brugbart svar (0)

Svar #13
17. februar 2015 af Chrystine (Slettet)

Flot graf #12.

På B niveau tror jeg, at jeg ville kontrollere, om, jeg havde skrevet opgaven forkert op, eller om der var gået noget andet galt undervejs; for opgaver plejer at være konstrueret til at blive simplere end dette.

Brugbart svar (0)

Svar #14

Jeg tror ikke, at man skal lægge for meget i, at spørgsmålet er klassificeret som B-niveau. Der er ikke tale om en konstrueret matematikopgave. Jeg tror snarere at spørgsmålet er affødt af en problemstilling, som Heptan er stødt på i sine kemiske studier. Lommeregneren gav op, og det kan da være interessant at vide, om der er en løsning til problemet og eventuelt også hvorfor lommeregneren gav op.

Svar #15

Korrekt. Men Chrystine, du er da velkommen til at tjekke om der er gået noget andet galt undervejs; faktisk håber jeg på at finde noget symmetri i opgaven, som gør det mere overskueligt at løse den, men den her metode burde virke. Der var desværre ikke en kemisk matematik-kategori, så jeg valgte bare det vilkårlige B-niveau.

Opgaven er faktisk simpel at forstå, men den er meget regnetung. Jeg vil prøve at formulere den matematisk:

Betragt de to ligevægte

1)   A + E → B + D

2)   B + E → C + D

med de dertilhørende ligevægtsudtryk:

a)       K_1 =\frac{b\cdot d}{a\cdot e} = 20

b)       K_2 =\frac{c \cdot d}{b\cdot e} = 20

hvor a, b, c,d og e er variable molbrøker tilhørende stofferne A, B, C, D og E (stof B er ikke at forveksle med den angivne variabel).

A og E blandes i forholdet 1 : B (hvor B er den angivne variabel). Bestem B, så udbyttet af stof B bliver størst muligt ved ligevægt. Der gælder at B > 1.

Jeg kalder den initiale molbrøk for A hhv. E for ai og ei. Der gælder at

c)       1 = ai + ei

d)       1 = a + b + c + d + e

Når A og E blandes, vil der indstille sig de to ligevægte 1) og 2). De aktuelle molbrøker i ligevægt udtrykker jeg således:

e)       a = ai - x

f)        b = x - y

g)       c = y

h)       d = x + y

i)        e = ei - x - y

hvor x hhv. y er ukendte variable, identiske med de x og y angivet i #0.

Udbyttet af stof B udtrykker jeg således:

\frac{b}{a_i}(\textup{\textbf{B}}) = ??    (Dette er funktionen angivet i #0)

Da det vides, jf. molforholdet, at

j)       \frac{a_i}{e_i}=\frac{1}{\textup{\textbf{B}}}

fås af c) og j) funktionen

k)       \frac{b}{a_i}(\textup{\textbf{B}},x,y) = (x-y) (1+\textup{\textbf{B}})

Sætter man a) og b) lig hinanden kan x udtrykkes ved y og ai:

l)       \frac{b\cdot d}{a\cdot e}=\frac{c\cdot d}{b \cdot e} \\ \\ \Leftrightarrow \frac{b}{a}=\frac{c}{b} \\ \\ \Leftrightarrow \frac{x-y}{a_i-x}=\frac{y}{x-y} \\ \\ \Leftrightarrow x=\frac{y-\sqrt{4a_i-3y}\cdot \sqrt{y}}{2} \ \vee \ x=\frac{y+\sqrt{4a_i-3y}\cdot \sqrt{y}}{2}

Dette er den første ligning i #0, og traditionelt valgte jeg løsningen til højre, men det kan jo være den til venstre også, det kan jeg ikke lige gennemskue. Desuden sammenhængen

m)       a_i = \frac{1}{\textup{\textbf{B}}+1}

Man kan så blive ved med at konstruere forskellige ligninger, fx den anden ligning angivet i #0, som kommer af ligevægtsudtrykket a):

n)       20=\frac{b\cdot d}{a\cdot e} = \frac{(x-y)(x+y)}{(a_i -x)(e_i -x-y)} = \frac{(x-y)(x+y)}{\left ( \frac{1}{1+\textup{\textbf{B}}} -x \right )\left ( 1- \frac{1}{1+\textup{\textbf{B}}}-x-y \right )}

Tilsvarende for b) fås:

o)       20 =\frac{c \cdot d}{b\cdot e}=\frac{y\cdot (x+y)}{(x-y)(e_i-x-y)} =\frac{y\cdot (x+y)}{(x-y)(1- \frac{1}{1+\textup{\textbf{B}}}-x-y)}

Desuden gælder der

p)       ai = a + b + c

Brugbart svar (0)

Svar #16

Mange tak for oversigten. Er konstanten 20 i a) og b) en fastlagt konstant, eller kunne det i andre reaktioner være en anden konsatnt? De to reaktioner kunne måske også have forskellige ligevægtskonstanter?

Svar #17

For at bruge Chrystines ord, så er det en konstrueret konstant lavet for at gøre opgaven simplere. Og de kan netop være forskellige, de næste og sidste delopgaver lyder:

2. Find det maksimale udbytte.

3. Besvar opg 1 og 2 ved vilkårlige K1 og K2.

For at være specifik, så kan jeg fortælle at der er tale om reaktionen hvor oxalsyre omdannes til en monoester, og derefter videre til en diester, hvis nogen skulle være interesserede i at tjene penge på optimeringsmetoden til industrien ...

Svar #18
18. februar 2015 af Heptan

Svaret er B = 1,05 !! Jubii...

Jeg har tegnet grafen ligesom #12, men istedet for at gætte på værdier af y har jeg gættet på værdier af B og løst de to ligninger n) og o) med CAS. Jeg får i overensstemmelse f(B) = 0,333333, men i uoverenstemmelse med B (#12).

Af en eller anden grund kan jeg ikke bestemme et punkt B = 0,95 hvor f(B) > 0.

Dette giver en masse smukke resultater, heriblandt

B = 21/20

f(B) = 1/3

x = 2y = 40/123

a = b = c = y = x/2 = 20/123

ai = d = 3y = 20/41

ei = 21/41

Der er en masse symmetri, og jeg vil undersøge kemiske argumenter nærmere. Det matematiske gætteri er måske ikke det bedste argument, jeg har stadig ikke en forskrift for f(B), men jeg tror på løsningen. Jeg sætter stor pris på jeres hjælp.

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #19
18. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Der er sådan set ingen modstrid. Jeg aflæste maksimum for f(B) baseret på et for groft datasæt. Siden har jeg beregnet f(B) for et finere datasæt omkring B ≈ 1 . Jeg finder så, at f(B) har maksimum ved B = 1,05197 med maksimum f(B) = 0,3331797 . Disse er ikke identiske med dine pæne værdier, men de er trods alt ganske tæt på.

Fortsat held og lykke med analysen og god arbejdslyst.

Brugbart svar (0)

Svar #20
18. februar 2015 af Soeffi

Min antagelse er, at ligevægtskoncentrationen for oxalsyre vil følge den blå linje, mens monoester vil følge den orange og diester den røde. Første aksen er B. Ved optimum skulle ligevægtskoncentration for oxalsye så være lig ligevægtskoncentration for diester og ligevægtskoncentrationen for monoester vil toppe.

Vedhæftet fil:koblet_ligevægt.png

Forrige 1 2 Næste

Der er 25 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.