Matematik
Find højden.
Jeg skal finde den samlede højde af et kugleafsnit der er sat sammen med en kegle.
Figuren er konstrueret således:
1. Der skæres et kugleafsnit af kuglen.
2. Der udføres en kegle med samme diameter som kugleafsnittets grundflade.
3. Begge dele limes sammen.
4. Keglens side er tangent til kuglen i sammenligningsfladen.
Af data får jeg at vide, at diameteren på kuglen er 4 cm og at rumfanget af figuren skal være det samme som rumfanget af en halvkugle med en diameter på 5 cm, hvilket selvfølgelig er 32,724 cm^3.
Jeg er helt lost i den her opgave. Har bare brug for en start, så burde jeg være i stand til at regne resten ud selv :)
Svar #1
20. februar 2015 af peter lind
Du skal først og fremmest lave en tegning med et tværsnit midt gennem keglens akse og kuglen. Tegningen vil udgøre en del af en cirkel. Kugleafsnitte vil være større end halvdelen af kuglen, da keglens side ellers ikke kan være tangent til kuglen. Jeg kalder radius i kuglen for r, radius i cirklen ved sammenføjningen for r1, og afstanden fra kuglens centrum til snitfladen for x.
Af den retvinklede trekant der dannes af snitfladens radius, stykket med længden x og kugkens radius, kan du ved brug af pytagoras finde en sammenhæng mellem x, r og r1.
Se på den retvinklede trekant, der dannes af kuglens radius, keglens sideflade og aksen. Den er ensvinklet med trekanten ovenfor. ud fra det kan du så beregne afstanden fra kuglens centrum til spidsen af keglen udtrykt ved de omtalte parametre
Svar #2
20. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Kald kuglens radius for r, kugleafsnittes højde for h, og kugleafsnittets kordelængde for k.
Hele kuglens rumfang er
Vkugle = (4π/3)r3
mens kugleafsnittets rumfang er
Vkalot = (π/6)·h·(3(k/2)2 + h2)
Keglens frembringere skal være tangenter til kuglen, hvorfor keglens topvinkel vil være supplementvinkel til kugleafsnittets centervinkel θ . Vinklen mellem keglens grundflade og en af keglens frembringere vil da være θ/2, og hvis H er keglens højde, gælder der derfor
tan(θ/2) = H / (k/2)
Endvidere gælder der
tan(θ/2) = (k/2) / (r-h)
og endelig har vi fra geometrien for kugleafsnittet
(r-h)2 + (k/2)2 = r2
eller
(k/2)2 = 2rh - h2 .
Af det ovenstående ser vi, at
H = (k/2)·tan(θ/2) = (k/2)2 / (r-h) .
Keglens rumfang er nu
Vkegle = (π/3)·H·(k/2)2 = (π/3)·(k/2)4 / (r-h) .
Rumfanget af hele den sammenlimede figur er så
V = Vkugle - Vkalot + Vkegle
= (4π/3)r3 - (π/6)·h·(3(k/2)2 + h2) + (π/3)·(k/2)4 / (r-h)
= (4π/3)r3 - (π/6)·h·(6rh - 2h2) + (π/3)·(2rh - h2)2 / (r-h)
Indsætter man r = 2 og V = (2π/3)·(5/2)3 får man en ligning i h, som så kan løses.
Svar #3
20. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Som jeg tolker opgaven, vil den sammenlimede figur ligne noget i retning af et vaffelkræmmerhus med en stor iskugle i toppen. Rumfanget af den sammenlimede figur vil da altid være større end rumfanget af iskuglen i kræmmerhuset. Iskuglens rumfang er
Vkugle = (4π/3)·23 = (32/3)π = (128/12)π
Det krævede rumfang er en halvkugle med radius (5/2), dvs.
Vkrævet = (2π/3)·(5/2)3 = (125/12)π < Vkugle < Vfigur ,
dvs den sammenlignede figur vil altid have større rumfang end det krævede rumfang. Sådan som jeg læser opgaven, vil der ikke være nogen løsning. Men måske har jeg opfattet opgaven forkert?
Svar #4
21. februar 2015 af Soeffi
Hvis man antager, at det er kombinationen af kegle og kugleafsnit, man leder efter, når man frem til

Vinklen v fås til 72º.
Svar #6
21. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Aha, så du løser altså ligningen
Vkalot + Vkegle = (2π/3)·(5/2)3
hvor keglen limes på den lille kalot. Din løsning giver da god mening. Jeg havde forestillet mig, at keglen skulle limes på den store del af kuglen, så der ville være en glat overgang.
Svar #7
21. februar 2015 af Soeffi
Punkt 4) i konstruktionen kunne tyde på det, men det giver åbenbart for stort et rumfang.
Svar #8
22. februar 2015 af Soeffi
Der burde selvfølgelig også have været en tegning med i opgaveformuleringen.
Svar #9
22. februar 2015 af Bennebanan (Slettet)
Der er faktisk en tegning, troede bare ikke den behøvede at være med. Min fejl :o
Svar #10
22. februar 2015 af peter lind
Det er altid en fordel at vedligge tegninger. Det giver dels en bedre beskrivelse af opgaven og -nok så vigtig- svareren kan henvise til tegning, når der gives en forklaring
Svar #12
22. februar 2015 af Bennebanan (Slettet)
Jeg har bare på fornemmelsen, at der mangler en information til at kunne løse den. Eller er det bare mig?
Svar #13
22. februar 2015 af peter lind
#4 har fundet alle relevante tal for dig. Du skal så blot finde rumfanget af keglen og kuglekalotten. Det kan du gøre ved at bruge formlen til at finde rumfanget for omdrejningslegemer. Keglen findes der en færdig formel for og Andersen har ovenfor givet dig formlen for rumfanget af en kuglekalot i #2
Skriv et svar til: Find højden.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.