Matematik
Hjælp til matematik
min lærer gav mig idag, denne her opgave, jeg er ikke helt sikker på hvordan man skal gøre? Er det nogle som vil hjælpe?
Vi havde 100 drys efter kast nr. 2 og vi havde 3 clips efter kast nr. 7
1) bestem ved hjælp af toppunkstformlen, en ligning, der viser sammenhængen mellem "kast nr". og "antal efter drys" for dette forsøg.
2) Hvor mange clips havde i ved starten af forsøget ifølge modellen?
Tak på forhånd
Svar #2
23. februar 2015 af Nielsarving (Slettet)
Det er hele opgaven, der er i alt 7 kast. og så skal vi vise sammenhængen.
Svar #3
23. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Hvad menes der med "drys" og "clips"? Hvad går forsøget ud på?
Svar #4
Vi har 100 clips tilbage efter andet drys. Jeg ved ikke hvor mange clips vi havde til at starte med, og det antal vi havde i starten er det jeg skal finde ud af. Vi har så 7 gange skulle drysse clips ud af et bæger.
Svar #5
Du startede med at skrive 100 drys efter kast nr 2. Hvad betyder det? Er det hvor mange clips, der er drysset ud? Så skriver du, at I have 3 clips efter kast nr 7? Hvor er der 3 clips henne?
Prøv at formulere det hele på forståeligt dansk.
Svar #6
100 clips er der tilbage efter kast nr. 2. og efter drys nr. 7 er der 3 clips tilbage.
Svar #7
Har I ikke også talt, hvor mange clips, der er drysset ud hver gang?
Hvilken model benytter I for dette forsøg?
Svar #8
Nej, det har vi ikke. Jeg har kun fået det afvide som jeg har skrevet.
Svar #10
#9#8
Hvad hentyder du til med toppunktsformlen i #0?
Topunktsformlen
Svar #11
Så menes der sikkert, at man skal bestemme konstanterne i en lineær sammenhæng y = ax + b ud fra de to datapunkter.
Svar #14
24. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Det er meget vagt formuleret, men efter mine forsøg på at bore i opgaven er jeg nået frem til, at man skal antage, at der i hvert "drys" mistes det samme antal clips. I 5 drys er der således mistet (100 - 3) = 97 clips, og man skal så bruge dette til at regne ud, hvor mange clips der var før det første drys. Det er en opgave i lineære funktioner.
Skriv et svar til: Hjælp til matematik
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.