Matematik

Beviset for at sin(x+y)=sin(x)cos(y)+sin(y)cos(x) ?

24. februar 2015 af Nezami_95 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Nogen der er hjælpsom med at forklare mig beviset? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Det fremgår ikke, hvorledes additionsformlerne bevises i dit pensum. Her er et link til en elementær fremstilling

http://en.wikipedia.org/wiki/Proofs_of_trigonometric_identities#Angle_sum_identities

En simpel fremgangsmåde er at benytte egenskaber ved den komplekse eksponentialfunktion. Man har da

cos(x+y) + i·sin(x+y) = ei(x+y) = eix · eiy

= (cos(x) ·i·sin(x)) ·(cos(y) + i·sin(y))

= cos(x)·cos(y) - sin(x)·sin(y)

+ i·(sin(x)·cos(y) + cos(x)·sin(y))

hvoraf man aflæser identiteterne

cos(x+y) = cos(x)·cos(y) - sin(x)·sin(y)

sin(x+y) = sin(x)·cos(y) + cos(x)·sin(y)

Brugbart svar (1)

Svar #2
24. februar 2015 af mathon

For to enhedsvektorer
                                        \overrightarrow{a}=\begin{pmatrix} \cos(v)\\ \sin(v) \end{pmatrix}              \overrightarrow{b}=\begin{pmatrix} \cos(u)\\ \sin(u) \end{pmatrix}          u > v

har man

\sin(u-v)=\widehat{\overrightarrow{a}}\cdot \overrightarrow{b}=\begin{pmatrix} -\sin(v)\\\cos(v) \end{pmatrix}\cdot \begin{pmatrix} \cos(u)\\\sin(u) \end{pmatrix}=\sin(u)\cdot \cos(v)-\cos(u)\cdot \sin(v)
hvoraf
               \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \sin(u+v)=\sin(u-(-v))=\sin(u)\cdot \cos(-v)-\cos(u)\cdot \sin(-v)=\sin(u) \cos(v)+\cos(u) \sin(v)

Brugbart svar (0)

Svar #3
25. februar 2015 af Eksperimentalfysikeren

#1 holder desværre ikke. Den bygger på, at funktionerne kan rækkeudvikles, hvilket bygger på differentiation af funktionerne. Man finder differentialkoefficienterne ved brug af formlen , der skal bevises.

#0 Det ser ud som om, du har et bevis, men ikke forstår det. Kan du ikke sende det, så vi kan se nærmere på det. Jeg kender et bevis, der ikke benytter vektorregning, men jeg ved ikke, om det er dét bevis, du gerne vil have forklaret.

Svar #4
26. februar 2015 af Nezami_95 (Slettet)

Det vil jeg meget gerne? Det er sådsn set spørgsmålet? Altså læreren har skrevet det op sådsn som jeg har skrevet det op i tråden? :/

Brugbart svar (0)

Svar #5
26. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Beviset i linket i #1 er et udmærket bevis, der bruger geometri.

Som bekendt kan man også definere de trigonometriske funktioner ud fra eksponentialfunktionen, og additionsformlerne kommer så automatisk af egenskaberne for eksponentialfunktionen.

Skriv et svar til: Beviset for at sin(x+y)=sin(x)cos(y)+sin(y)cos(x) ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.