Matematik

håber nogen kan hjælpe mig

26. februar 2015 af louisehanseen (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle er der ikke nogen der kan hjælpe mig med opgave a i det mindste så blvier det lettere?

Vedhæftet fil: opgave 9.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. februar 2015 af peter lind

Brug at AB×AT er normalvektor til planen


Svar #2
26. februar 2015 af louisehanseen (Slettet)

men jeg har lavet den, men jeg får noget helt modsat resultat end en anden, som jeg fandt på nettet. 

Jeg fik min normalvektor til: (-89600,-38400,-112000)

og derefter fik jeg ligningen til plan a lig: 

-89600x-38400y-112000*(z.520)=0 

kan det passe?


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. februar 2015 af peter lind

Din normalvektor er rigtig; men da du kan gange og dividere en normalvektor med et vilkårlig tal uden at den skifter retning og dermed stadig er en normalvektor, kan du få den til at se pænere ud.

Du kan dividere med 400 muligvis mere.

Du kan også skifte fortegn


Svar #4
26. februar 2015 af louisehanseen (Slettet)

så jeg kan bare skrive at min normalvektor er: (224, 96, 280) når jeg har divideret med 400?


Svar #5
26. februar 2015 af louisehanseen (Slettet)

hejsa, jeg har fundet løsningen herinde i dette link: http://www.frividen.dk/wp-content/uploads/36-STXA_9dec_2011-FriViden.pdf men vi bruger ikke gcd og derfor vil jeg godt have hjælp til den


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. februar 2015 af peter lind

Du behøver heller ikke at bruge gcd til det. Du kan dividerer så mange potenser ud som du har brug for. Det er nemt at se at du kan dividere den nye vektor med 4. Rent faktisk kan du dividere den med 8. Så får du resultatet fra frividen


Svar #7
26. februar 2015 af louisehanseen (Slettet)

aha ok super:) men så er jeg helt med på det mange gange tak for det :)


Skriv et svar til: håber nogen kan hjælpe mig

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.