Fysik

Udvidelseskoefficient for vand

10. marts 2015 af FettePette (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej studieportalen. 

Jeg sidder med et problem i et fysikprojekt. Jeg skal undersøge hvor meget helt almindeligt postevand udvider sig ved forskellige temperaturstigninger. 

Derfor har jeg taget en hård 0,5 l plast flaske og fyldt op med vand. Ved siden af, har jeg taget et lille 3,5 ml. reagenglas, sat streger for hver 0,5 ml., således at jeg kan afmåle luftmængden i glasset. Herefter har jeg fyldt 0,75 ml vand i glasset, vendt det med bunden i vejret, og hurtigt smidt det i flasken, således at man nu kan afmåle ca. 2,75 ml luft i glasset.

Jeg har herefter målt og noteret start temperaturen, hvorefter jeg skruer proppen på, og sætter flasken i en mikrobølgeovn. Efterhånden som temperaturen stiger i vandet, burde vandet udvide sig, sammenpresse luften i reagensglasset, og derved falder opdriften, da mængden af erstattet vand formindskes. Lige så snart opdriften ikke er stor nok til at holde reagenglasset flydende, vil glasset synke, og lige derefter slukker jeg for mikrobølgeovnen, afmåler luftmængden i reagenglasset, skruer proppen af, og afmåler slut temperaturen. 

http://www.engineeringtoolbox.com/volumetric-temperature-expansion-d_315.html 
I ovenstående link, kan man finde en tabel, der indeholder udvidelseskoefficienter for vand i forskellige temperaturer. Fra følgende tabel, har jeg opstillet en funktion der passer bedst muligt til de givne punkter. På den måde kan jeg finde temperaturkoefficienterne til hvilke som helst temperaturer imellem 4 og 90 grader C. 

Når jeg så skal finde udvidelseskoefficienten for et given temperaturinterval, finder jeg de to tilhørende udvidelseskoefficienter, trækker fra hinanden, og ganger på mit volumen. 

Jeg har vedhæftet et excel-ark der indeholder data fra forsøg (tabellen til venstre) og teoretiske data (tabellen til højre). Som i nok kan se, er den teoretiske udvidelse slet ikke lige så stor som den egentlige udvidelse jeg måler i forsøgene. 

Er der et eller andet jeg gør helt forkert, eller hvordan og hvorledes hænger det her sammen? 

Mvh. en meget frustreret HTX elev.. 

Vedhæftet fil: Forsøgsresultater.xlsx

Skriv et svar til: Udvidelseskoefficient for vand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.