Matematik
Hjælp til den MEST KOMPLICERENDE OPGAVE.
Hej derude.
Jeg er kommet til et punkt, hvor jeg ikke har nogen matematiske forståelse.
Jeg beder om hjælp alle jer, der vil hjælpe med opgaven.
Ogaven er også en programerings opgave, programeringen er allerede løst, men matematik forståelsen er IKKE FORSTÅET.
Hvis nogen læser opgaven, så vil man se, at koden er forklaret, men hvis nogen ikke kan forstå koden,
så er det ikke vigtigt fordi men kan læste mine problemer i Matematik Forståelsen.
Opgaven vedhæftes som en pdf-fil.
Jeg håber, at nogen vil hjælpe
Svar #1
15. marts 2015 af peter lind
Jeg er ikke sikker på at jeg har forstået opgaven. Hvis jeg har forstået det rigtig er problemet at du tror at middelværdien af en funktion af x er det samme som funktionen af middelværdien. Det holder ikke i almindelighed. Her er et meget simpelt eksempel. Udfaldet af x er henholdsvis -1 og +1 middelværdien af x er (-1+1)/2 = 0. middelværdien af x2 er ( (-1)2+1)/2 = (1+1)/2 = 1
Svar #2
15. marts 2015 af Niko83 (Slettet)
Der er tale om log-transformation.
I opgaven har vi nogle observationer.
Vi laver laver t-test for disse observationer på et logaritmisk-skala, og dermed laver vi t-test ikke på et logaritmisk skala.
Et eksempel fra opgaven:
På et logaritmisk skaala får vi en middelværdi på 8,857336 og på ikke logaritmisk skala får vi en middelværdi på 7920,014.
Men ln( 7920,014) er forskellige fra 8,857336. og opgaven gør os opmærksom, at der sker, men hvorfor er
ln( 7920,014) er forskellige fra 8,857336 ??
Svar #3
Det du forventer er, at hvis middelværdien af x er 7920,014 så vil middelværdien af ln(x) være ln(7920,014); men det holder ikke. Som nævnt i #1 er i almidedelighed middelværdien af f(x) forskellig fra f(middelværdien af x). Mit lille eksempel viser dette. I dit tilfælde er f(x) = ln(x). I mit eksempel var f(x) = x2.
Mere generelt. Hvis du har n observationer x1, x2, ...xn er
middelværdien af x
(x1+x2+...xn)/n
og middelværdien af f(x)
( f(x1)+f(x2)+ .... f(xn) )/n
Der er ingen grund til at tro at de udtryk er lige store
Svar #4
15. marts 2015 af Niko83 (Slettet)
Min forventningen er:
Vi har 100 observationer for to gruppers income.
Vi finder deres middelværdi på income, som er 7920,014 $ pr. år.
Når vi laver log-transformation, som betyder, at alle værdierne er på et logaritmisk skala, så får vi en middelværdi 8,857336. Jeg forventer derfor, at middelværdien på ikke logaritmisk skala vil være e8.857336, som viser at være ikke rigtigt.
Din eksempel er gode, men jeg ikke kan relatere med min opgave, ellers kan ikke forstå opgaven. Du påstår det samme som opgaven påstår.
Svar #5
Så prøver jeg med et med logaritmisk skala.
du har fået de to udfald 1 og 2. Middelværdien af dem er 3/2
med logaritmisk skala regner du i stedet for x med ln(x). du får derfor ln(1) og ln(2) Midedelværdien af dem er (ln(1)+ln(2) )/2 = ln(2)/2 = ln(2½)
Der gælder at eln(2^½) =2½ = kvrod(2) ≠ e3/2
Svar #6
16. marts 2015 af Therk
Dit problem er at du drager en forkert konklusion!
Her kan man se, at ln(mean) af x er 8,857336 og ln(mean) af y = 8,257288.
Det er forkert! Ved log-transformationen har du taget
![E[\log X] = \frac 1n \sum_{i=1}^n \log X_i = \verb| mean(log(x))| = 8.857366](https://media.studieportalen.dk/images/equations/PbGM-DJ0YGvfNK6EwKh-bA==.gif)
som IKKE må forveksles med
![\log(E[ X]) = \log\bigg(\frac 1n \sum_{i=1}^n X_i\bigg) = \verb| log(mean(x))| = \log(7920.014)](https://media.studieportalen.dk/images/equations/HgctAU5Oak_7_rYje3wrlg==.gif)
da der generelt gælder (som peter lind giver et glimrende eksempel på i #2)
, Se evt. Jensens ulighed
fordi logaritmefunktionen ikke er en lineær transformation.
På R's notation:
mean(log(x)) != log(mean(x))
## [1] TRUE
Skriv et svar til: Hjælp til den MEST KOMPLICERENDE OPGAVE.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.