Matematik
2gradsligning, brøk uden fællesnævner?
Jeg prøver lige igen, da det gik galt med det andet indlæg :)
Jeg skal løse ligningen

Jeg ved, at jeg er nødt til at sørge for, at de har samme nævner, for at jeg kan løse den. Til det tænkte jeg, at jeg kunne bruge formlen

Men jeg får ikke det rigtige resultat.
Anyone? :)
Svar #1
19. marts 2015 af hesch (Slettet)
#0: Gang ligningen med (x+1)(x+2)(x+3) =>
4(x+2)(x+3) + 5(x+1)(x+3) = 12(x+1)(x+2)
Gang sammen og reducer.
Svar #2
19. marts 2015 af jeghedderjuliec (Slettet)
Er det så simpelt? Tænk engang :)
Kan du fortælle mig, hvorfor man gør sådan? En ting er at vide det, en anden ting er at forstå det ;)
På forhånd tak!
Svar #3
Skriv det op med brøkstreger, og se at der kan forkortes led ud som vist i #1.
Svar #5
Jeg har den nu.. :) Jeg forstår bare ikke logikken i hvorfor man gør, som man gør.
Svar #6
#5: Du skal jo have fjernet disse nævnere i ligningen, hvilket gøres ved at gange ligningen med dens fællesnævner, og herefter at forkorte led ud med hinanden.
Jeg ved ikke om man kan kalde det for logik, men man kommer i mål ved at få opstillet sin andengradsligning.
Man kan vel kalde det en "metode".
Svar #7
#0: Jeg kan se, at du også har oprettet det samme spørgsmål her:
https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1585309
Det er irriterende og spild af tid at du skal have svar på det samme spørgsmål af flere hjælpere i flere tråde.
Lad være med sådanne dobbeltposteringer. Tak.
Svar #8
Det kan jeg godt forstå. Der skete en fejl med billederne, så det blev noget værre rod. Jeg prøvede at slette indlægget, men det kan man ikke. Det kan kun en administrator. Jeg er ny på studieportalen, så jeg synes, jeg er undskyldt og bliver ked af din tone. Jeg har ikke gjort det for at være hverken irriterende eller ond.
Svar #9
19. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)
I stedet for at oprette en ny tråd kunne du have skrevet et indlæg i den oprindelige tråd med hvad du mente var den korrekte formulering af spørgsmålet.
Skriv et svar til: 2gradsligning, brøk uden fællesnævner?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.