Matematik
Logaritme i ligning
Er der nogen, der kan give mig en forklaring på, hvordan en ligning som denne skal forstås og løses?
log(3x^2-3x-35)=0
På forhånd tak
Svar #3
22. marts 2015 af jeghedderjuliec (Slettet)
Jeg forstår det desværre lige så lidt som før. Formentlig fordi jeg ikke har haft om logaritmer endnu :) Desværre har jeg heller ingen underviser, og ej heller har skaffet en god lommeregner, der kan bruges til den slags, så det er ikke nemt. Jeg vil gerne kunne forstå principperne, er der en af jer, der har tid og mod på at give mig et lille oprids, så jeg har en idé om, hvad hele ligningen går ud på?
Svar #4
22. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)
Hvis du ikke har lært om logaritmer endnu, giver det da ikke et meget mening at begynde at regne opgaver med logaritmer. Du skal starte med at sætte dig ind i logaritmefunktionerne.
Se, for eksempel, http://en.wikipedia.org/wiki/Logarithm
Svar #5
Jeg forstår såmænd heller ikke, at den ligning dukker op, når emnet fortsat er andengradspolynomier.
Svar #6
22. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)
Det grundlæggende her er, at log(1) = 0 , så hvis log(a) = 0, er a = 1. Derfor kan man slutte, at den oprindelige ligning
log(3x2 - 3x - 35) = 0
er ensbetydende med, at
3x2 - 3x - 35 = 1
Løs nu denne 2.-gradsligning (se #1).
Svar #7
Tak. Du har givet mig noget at arbejde videre med.
Skriv et svar til: Logaritme i ligning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.