Fysik
Formel efterspørgsel: Temperaturstigning under bremsning
Hej.
Jeg skal lave en fysik-opgave, som går ud på at finde bremseskivernes temperatur. Vi antager at 100% af den mekaniske energi omdannes til indre energi i skiverne. Jeg kan ikke finde en løsning fra bogen.
Tak! (:
Svar #2
23. marts 2015 af RasmusEu (Slettet)
Det er opgave 12.5
Billed: http://i.imgur.com/0zuukiM.jpg?1
Svar #3
23. marts 2015 af Jerslev (Slettet)
#2: Formlen for opvarmning af et legeme med massen m, specifik varmekapacitet c, der tilføres en indre (termisk) energi E vil ændre sin temperatur ΔT således, at
.
Du kender i opgaven størrelserne m og c. Opgaven går ud på at finde ΔT, så du mangler E.
Tilførelsen af termisk energi kan findes ud fra oplysningerne om bilens hastighed. Hvilken energiformer overføres der energi imellem?
Svar #4
Energien går fra mekanisk til varme i processen.
Kan jeg bruge formlen for kinetisk energi? 0,5 * m * v2
Svar #5
23. marts 2015 af Jerslev (Slettet)
#4: Mekanisk energi er ikke nogen energiform. Under mekanisk energi finder du energiformerne kinetisk og potentiel energi. Det er en af dem, du skal have fat i.
Som du selv nævner, kan du beregne den kinetiske energi, som bilen mister ved at bremse. Den energi kan ikke forsvinde og går dermed til en opvarmning af bremseskiverne.
Du kan nok selv herfra. :)
Svar #7
Undskyld mig igen, Jerslev.
Er det realistisk at få temperaturen til næsten 3000 grader celsius?
Skriv et svar til: Formel efterspørgsel: Temperaturstigning under bremsning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.