Matematik
vis, ved at rotere grafen for funktionen....
Kan jeg få hjælp til denne opgave:
2) vis, ved at rotere grafen for funktionen
f(x)=√r2-x2, -r
x
r
360o rundt om x-aksen, at en kugle med raius r har volumenet
V=4/3
3
Jeg ved hvert fald at man skal bruge denne formel, men så kan jeg ikke rigtig overskue hvad det næste jeg skal gøre er. Håber nogen kan hjælpe:-)
Vx = π ·
(f(x))2dx
Svar #1
05. april 2015 af Therk
Hov! Du har vist skrevet volumen for en kugle med radius r forkert op. Den er da ikke konstant. :) Du skal vise at

ved netop at indsætte din funktion og dens grænseværdier i det integrale du har skrevet op. Dvs. beregn:

Svar #2
05. april 2015 af Jens6554545 (Slettet)
Ok tak, men hvordan i alverden skal jeg regne det ud i hovedet. Opgaven er nemlig uden hjælpemidler, kan du vise mig hvordan jeg regner et sammensat integrale ud. Det har jeg nemlig ikke prøvet før.
Tak på forhånd:-)
Svar #3
05. april 2015 af Therk
Hov da. Det er nu heller ikke nemt at regne i hovedet! Men hvis du skal regne på papir, så start med at ophæve kvadratroden - den går ud med potensen! Så du skal beregne

Så har du en regel, som siger at integralet af en sum er lig summen af integralerne. Med andre ord

Det første integrale er et konstant integrale og det andet integrale har du nok prøvet at løse før. Bliv endelig ikke forvirret af at grænserne ikke er "kendte" tal - de skal indsættes på samme måde som normalt, når vi finder bestemte integraler.
Svar #4
Ok, så stamfunktionen til andet led er 1/3x3.
og stamfunktionen til første led må så være 1/3r3
Er det rigtigt?
Svar #5
05. april 2015 af Therk
Andet led: Rigtigt!
Første led: Nej - du skal integrere mht. x!
Hint: 
Svar #9
05. april 2015 af Therk
Du skal differentiere i forhold til x og lade som om at r er et tal! r er konstant!
Svar #11
05. april 2015 af Therk
Nej. Lad som om at
er en konstant. Konstanter rører vi ikke ved, når vi differentierer og integrerer!

Du må ikke lade dig forvirre af at konstanten er opløftet i anden! Der kunne i realiteten stå hvad som helst; så længe det ikke er afhængigt af differentieringsvariablen, så skal vi lade det være!
Men det betyder at
![\int_a^b \text{\{en eller anden konstant\}} \, \mathrm dx = \big[ \text{\{en eller anden konstant\}}\cdot x\big]_a^b](https://media.studieportalen.dk/images/equations/c_DN55IIcS4W1eiielNS6w==.gif)
Giver det mening?
Svar #12
Ok det forsår jeg godt, er dette så rigtigt:
(1/3x3)-(r2*x) =
(1/3*r3)-(r2*(-r)) = (4*r3)/3 = 4/3*
*r3
Svar #13
05. april 2015 af Therk
Som du har skrevet det: Nej, men jeg tror du har fanget den og lavet opgaven rigtigt. Prøv evt. at uploade et billede af dine udregninger, så du ikke behøver skrive det ind her!
Svar #15
05. april 2015 af Andersen11 (Slettet)
Du skal indsætte både den øvre og den nedre grænse og du skal medtage faktoren π hele tiden. De to sidste led i dit vedlagte summeres jo kun til (1 - 1/3)r3 = (2/3)r3 .
Skriv et svar til: vis, ved at rotere grafen for funktionen....
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

![\big[ F(x)\big]_a^b = F(b)-F(a)](https://media.studieportalen.dk/images/equations/UsP9_vAyU_doK6Uyim_x7A==.gif)