Matematik

Algoritme, der er beregner antallet af personer og venskabsrelationer

09. april 2015 af Antho (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg sidder fast i en opgave, hvor jeg skal give en algoritme, der beregner antallet af venskabsrelationer og personer, men jeg er helt blank. Jeg aner ikke hvordan jeg gør. Jeg ved at der er 7 personer og 8 venskabsrelationer.

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. april 2015 af peter lind

Det ligner egentlig mere at man skal skrive et program

n=0

Indlæs tegn

hvis tegn forskellig fra mellemrum eller slutlinje  gå til indlæs tegn

ellers 

n = n+1

hvis tegn lig mellemrum gå til indlæs tegn

m=0

indlæs linje

hvis fejl stop

ellers m=m+1 gå til indlæs linje


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. april 2015 af Toonwire

Der er forskellige måder at angive algoritmer på, herunder naturligt sprog og pseudokode.
Har du tidligere haft programmerings kurser?

Som #1 også fastslår virker det som om, at du skal skrive et program. Det kan ihvertfald hjælpe dig at gøre, hvis du ikke kan overskue det rent analytisk.

Du har fået givet et inputformat bestående af linjer med information adskilt af mellemrum (blanktegn).
Første linje angiver antal personer (separeret af blanktegn).
De derpå V følgende linjer angiver så antallet af venskaber.
 

Naturligt sprog:
Læs input per linje.
Første linje opdeles i segmenter delt af blanktegn. Antallet af personer P er således antallet af segmenter
Resterende linjer læses, uden opdeling, og antallet af venskaber V er således fundet.

Jeg kan ikke så godt komme med et kodeeksempel da jeg ikke ved hvilket programmeringsprog du skriver i.

Køretiden afhænger selvfølgelig af algoritmen :)


Skriv et svar til: Algoritme, der er beregner antallet af personer og venskabsrelationer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.