Fysik

Opgave om spektra

09. april 2015 af SMS94 - Niveau: B-niveau

Hvis du holder en ske med (NaCl) hen over en gas flamme, bliver flammen gul over skeen. Lyser du med en natriumlampe gennem den gule flamme hen mod en skærm, kaster flammen en skygge på skærmen. forklar hvad er sker?  denne opagve har jeg siddet med og kan ikke finde forklaring da det projekt opgave, så jeg skulle også forklaer til min gruppe medlemmer. tak på forhånd 


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. april 2015 af peter lind

Natrium har 2 meget nærliggende karakteristisk gul spektrallinje, linjerne fremkommer ved en overgang mellem to energi niveauer i natrium. Opvarmer du natriume vil  varmen få slået natrium op i et højere energinivea, som den dernæst falder ned fra ved udsendelse af spektrallinjerne. Hvis du sender lys med de pågældende spektrallinjer gennem natriumdampe, vil disse få slået en del af natriummet op i et højere energiniveau, hvorved fotonen forsvinder. Natrium vil ganske vist senere falder ned til det lavere energiniveau; men udsendelsen af disse fotoner kan ske i alle retninger. Lyset vil derfor blive spredt væk


Skriv et svar til: Opgave om spektra

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.