Dansk
Hjælp til spørgsmål omkring kommatering
Hej allesammen
Jeg sidder og kigger på SDU's sprogtest til journalistuddannelsen anno 2014. Jeg har prøvet at tage den, og jeg fik fejl i nedenstående sætninger. Derfor tænkte jeg på, om der sidder nogle dygtige grammatik-kendere på Studieportalen, der kan forklare mig, hvorfor jeg har lavet fejl.
Mine tvivlspunkter lyder som følger:
Hvorfor skal der ikke være komma mellem ”med” og for” i denne sætning?
Journalisten overvejede at tage sit kamera med for at dokumentere, at han havde set det
Hvorfor skal der ikke være komma mellem ”ruten” og ”og” i nedenstående sætning? Generelt er jeg i tvivl om, hvornår jeg skal sætte komma foran "og", så nogle pointers i forhold til det, ville være meget hjælpsomt.
Klatreren havde forceret det sværeste punkt på ruten og var på vej ned, da ulykken skete
Og hvorfor skal der SLET ikke være kommaer i denne sætning Jeg troede der skulle være to kommaer, der omkredsede Lars Von Trier, da jeg troede det var et navnetillæg.
Den berømte og internationalt anerkendte instruktør Lars Von Trier har ingen provokeret med sine udtalelser.
Tak på forhånd.
Svar #1
10. april 2015 af Stygotius (Slettet)
Jeg kan fortælle dig at jeg har genmemlæst hele kommatesten til optagelsesprøven til Danmarks Medie- og Journalisthøjsklole 2014 grundigt. Jeg kan love dig for at den er fyldt med fejl. Jeg har skrevet og fortalt det til en "kvalitetschef" som hedder Solveig Schmidt. Hun har absolut INTET med kvalitet at gøre og benægtede at der var nogen som helst fejl i optaghelsesprøven.. Hun havde desuden fuldstændigt misforstået nogle sproglige regler, formuleret af Erik Hansen. Det er utrolig pinligt. Der var fejl, både i det man påstod var rigtige kommaer, og i brugen af bøjning af adjektiver. '
Man skal allerførst gøre sig klart at man på journalisthøjskolen direkte modarbejder den lovbestemte institution Dansk Sprognævn og ignorerer deres råd om ikke at anvende startkomma, men tværtimod anser det for det eneste rigtige. Det er katastrofalt !!
Efter det såkaldt gamle, grammatiske kommasyhstem skal der sættes komma mellem alle sætninger. En sætning er en gruppe ord som indeholder et subjekt og et verballed.
I hovedsætningsdelen af dit første eksempel er der kun ét subjekt (journalisten), og der er derfor ingen begrundelse for noget komma mellem "med" og "for".
I dit andet eksempel er der også kun ét subjekt (Klatreren) og altså ikke to sætninger. Derfor intet komma.
I dit tredje eksempel er "Lars von Trier" en såkaldt "apposition" (et navnetillæg). En sådan skal m.h.t. kommaer behandles lige som en bestemmende eller en parentetisk relativsætning på engelsk (og på dansk -når man ikke bruger startkomma). Danmark har flere berømte og internationalt anerkendte instruktører; -hvem af dem vi taler om, skal bestemmes med navnet Lars von Trier.. Hvis der havde været kommaer omkring "Lars von Trier", havde han været den eneste berømte og internationalt anerkendte instruktør i Danmark. Man kan her sammenligne kommaerne med parenteser.
Svar #2
10. april 2015 af Stygotius (Slettet)
Hvis du er interesseret, kan jeg godt sende dig nogle danske tegnsætningsregler som jeg har skrevet.
Send bare din mailadresse til [email protected].
Svar #3
11. april 2015 af sonydab (Slettet)
Tak for svaret.
Jeg undrer mig også over, at både DMJX og SDU arbejder med startkommaet, når Dansk Sprognævn har anbefalet, at man ikke benytter sig af startkommaet.
Det ville være super hjælpsomt med nogle yderligere tegnsætningsregler, så jeg har netop sendt en mail.
Svar #4
11. april 2015 af Stygotius (Slettet)
Det er også helt uforståeligt.Når der altid skal komma et estemt sted,er det jo ligegyldigt, dvs. har mistet al sin betydning.
Et tegn har naturligvis kun betydning hvis der er mulighed for en kontrast mellem komma eller ikke-komma.
Skriv et svar til: Hjælp til spørgsmål omkring kommatering
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.