Matematik

diff ligning

01. maj 2015 af nejvelda - Niveau: A-niveau

Hej

er der nogle, der kan hjælpe mig med den vedhæftede opg?

På forhånd tak!

Vedhæftet fil: diff.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. maj 2015 af hstreg (Slettet)

Opg. a)
Bestem u' og v' for u = 3 og v= 4.

Opg. b)
Differentier den øverste og udtryk derefter u'' ved u, ved at substitution af den nederste differential ligning. Dette giver en simpel harmonisk oscilator.
Gør det samme for den nederste ligning.
Herved af du ukomplet de to differentialligninger.

Eller løs den ukomplet ligning for u og brug at u' = v til at bestemme en løsning v.

Svar #2
01. maj 2015 af nejvelda

#1

a) Det forstår jeg ikke helt.. dvs. differentiere dem ikk? Men når man differentiere en konstant er det så ikke nul? :/


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. maj 2015 af Soeffi

Bemærk, det kræves ikke, at du løser ligningerne. Det er mere en grafisk opgave. Fase-plottet skulle se nogenlunde sådan ud (u er ud ad første-aksen og v ad anden-aksen):

Fra http://www.math.missouri.edu/~bartonae/pplane.html.

Vedhæftet fil:faseplot.png

Svar #4
01. maj 2015 af nejvelda

#3

Tak, men det vidst nok til opg b. Godt nok forstår jeg hellere ikke den, men jeg fortrækker at tage en opg af gangen ellers ka jeg ikk rigtig finde rundt i det :D


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. maj 2015 af Soeffi

#4

I a) bliver vi bedt om at finde vektoren (u'(t),v'(t))=(v(t),-2u(t)), når u(t)=3 og v(t)=4. Bemærk igen at der ikke siges noget om hvad t er, så vi behøver ikke at løse ligningerne med hensyn til t. 

Vektoren er (4,-2·3)=(4,-6). Svaret er dermed: u'(t)=4 og v'(t)=-6 i punktet (u,v)=(3,4).

Bemærk også, at det ikke er tallene 3 og 4, der skal differentieres. Det svarer til, at du bliver spurgt: hvad er differentialkvotienten for f(x)=x2, når x=5. Her er det jo heller ikke 5, der skal differentieres.


Svar #6
01. maj 2015 af nejvelda

#5

Vekor ? Nu forstår jeg intet! Hvordan kommer vektor ind i billedet?

Men skal man i opg a) så skrive:

3´(t)=4(t)
4'(t)=-2*3(t)


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. maj 2015 af Soeffi

#6. Prøv som antydet i #1 at forestille dig et pendul, der svinger uden dæmpning i en ellipseformet bevægelse som antydet på faseplottet i #3. Bevægelsen har en hastighedsvektor og en parameterfremstilling med t som parameter. Den starter i punktet (10,10). Bevægelsen går i ring, og den bane, som den beskriver, ændrer sig ikke med t.


Brugbart svar (0)

Svar #8
02. maj 2015 af Andersen11 (Slettet)

Faseplottet er løsningskurven indtegnet i et (u,v)-koordinatsystem. Af de to differentialligninger

        du/dt = v(t)

        dv/dt = -2u(t)

får man

        dv/du = -2u/v

dvs.

        v dv = - 2u du

hvor de variable er separeret, og hver side kan umiddelbart integreres

        (1/2)v2 = -u2 + k

For løsningskurven med u(0) = 10 , v(0) = 10, har man da

        u2 + (1/2)v2 = 102 + (1/2)·102 = 150

dvs

        \frac{u^{2}}{(\sqrt{150})^{2}}+\frac{v^{2}}{(\sqrt{300})^{2}}=1

der fremstiller en ellipse i (u,v)-faserummet.

      


Skriv et svar til: diff ligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.