Dansk

Dansk synopsis det moderne gennembrud!

12. maj 2015 af gymnasieleven (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Hej Alle!

Jeg var virkelig brug for hjælp! Jeg skal lave en dansk synopsis om det moderne gennembrud med en novelle. Jeg har valgt Naadsensbrød af Henrik Pontoppidan. Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme igang eller hvordan en god synopsis ser ud.

Håber at I kan hjælpe mig!

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. maj 2015 af læreridansk (Slettet)

En god synopsis kan se meget forskellig ud, Victoria. Det vigtige er du selv synes det er god, overskuelig og hjælper dig i din disponering af prøven. 
Jeg regner med at din lærer har givet dig de formelle krav til en synopsis? Ellers er denne håndbog god og den er skrevet i et sprog der er let at forstå. (Se vedhæftet fil) 
 

Din synopsis skal først og fremmest fungere som disposition - den skal altså vise hvad du gerne vil komme ind på, til din eksamen. Hvilke analyse- og fortolkningspunkter du vil berøre samr hvilke perspektiveringsområder du vil afsøge. 
Du skal ikke skrive selve analysen og fortolkningen i din synopsis - blot i overskrifter. 
Så hvis du har valgt en novelle, ville jeg begynde med at kigge på hvilke punkter der normalt er i en novelleanalyse også ville jeg se på hvad der passer ind i netop min novelle. Husk at være kritisk! Det er ikke alle punkter der er lige væsentlige. 

Jeg vil gerne kigge på dit udkast til synopsis, men du er nød til at komme lidt længere i arbejdetm, end du er nu. 

/Idahild
 


Skriv et svar til: Dansk synopsis det moderne gennembrud!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.