Fysik

serie eller parallel

12. maj 2015 af Ellapigen (Slettet) - Niveau: B-niveau

nogen der kan hjælpe med opgaven.. det virker som om der er flere serier og parallel i hver opgave?

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. maj 2015 af Ingerkris (Slettet)

Det ville hjælpe hvis du vedhæftede opgaven 

Svar #2
12. maj 2015 af Ellapigen (Slettet)

her :)

Vedhæftet fil:serie eller parallel.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #3

nr 1 er et parallelt forløb og nr 2 er et serie :-) 

Svar #4

hvordan kan du se det?

Brugbart svar (0)

Svar #5

https://www.youtube.com/watch?v=cZw8uQwBRVY

Brugbart svar (0)

Svar #6
12. maj 2015 af Soeffi

Svar #7

men det er indbyrdes?

Svar #8

så og 1 og 3 er parallele osv. (men er 2 og 3 så også parallele?

Brugbart svar (0)

Svar #9
12. maj 2015 af Soeffi

#7 men det er indbyrdes?

Venstre: 4 og 5 er indbyrdes parallelle 2 og3 er indbyrdes i serie. 1 er i parallel med de andre.

Brugbart svar (0)

Svar #10
12. maj 2015 af hesch (Slettet)

#9:  Det kan godt være, at jeg spørger dumt, men er 3 indbyrdes i serie med 4 ?  (venstre figur).

Hvis nej, hvad hedder så det modsatte af at være indbyrdes i serie ?

Jeg spørger af den grund, at jeg simpelthen ikke ved det.

Brugbart svar (0)

Svar #11
13. maj 2015 af Eksperimentalfysikeren

Strengt taget er 2 og 3 i serie med hinanden, 4 og 5 er parallelt med hinanden i a).

Hvis vi antager, at spørgsmålet er stillet lidt ubehjælpsomt, kan vi tilføje, at 2, 3 og parallelforbindelsen af 4 og 5 er i serie med hinanden og at denne serieforbindelse er parallelforbundet med 1. Her har vi udvidet til at se på serie og parallelforbindelse, hvori der forekommer "sammensatte komponenter".

Brugbart svar (0)

Svar #12
14. maj 2015 af hesch (Slettet)

#11: Det du svarer på er hvordan kredsløbet skal betragtes, når fx strømme i kredsløbet skal beregnes. Men det er ikke det der spørges om i opgaven, og det er heller ikke det jeg spørger om i #10:

Opgaven spørger bl a. om: Hvilke af komponenterne er indbyrdes serie-koblede?  Ordet "indbyrdes" opfatter jeg som at komponenterne skal være i direkte forbindelse ( røre ved hinanden )?  Det gør 2 og 4 ikke, men 3 og 4 gør.

Mit ubehjælpsomme spørgsmål går så på: Hvis jeg fjerner 5, er der ingen tvivl om, at 3 og 4 er indbyrdes serie-koblede. Når jeg indsætter 5 igen, så er de ikke længere indbyrdes serie-koblede, eller hvad? Er de ikke engang bare serie-koblede længere?

Kan du give en klar/nøjagtig definition af, at komponenter er indbyrdes serie-koblede ?

Det er det opgaven handler om, ligegyldigt om du betragter mit ubehjælpsomme spørgsmål som ordkløveri eller ej.

PS: Du/I skriver: Hvis vi antager, at spørgsmålet er stillet lidt ubehjælpsomt, kan vi tilføje, at . . . .

Hvor mange skal "I" være mod een ?

Brugbart svar (0)

Svar #13
14. maj 2015 af Eksperimentalfysikeren

Jeg opfattede bestemt ikke dit spørgsmål som dumt. Tvært imod har du efter min mening fat i, at udtrykkene indbyrdes serieforbundet og indbyrdes parallelforbundne ikke er klart definerede.

Da jeg skrev om at spørgsmålet kunne være ubehjælpsomt stillet, tænkte jeg på det oprindelige spørgsmål i opgaven og jeg betragtede dit spørgsmål som hentydning til det samme.

Man kan se det oprindelige spørgsmål som en forløber til at man skal regne på strømstyrker, spændingsforskelle og modstande i kredsløbet. Her er der ingen idé i at sige, at 3 og 4 er i serie. Ser man derimod på, hvad der sker, hvis f. eks. 2 brænder af, så vil 4 og 5 slukke, da de i den henseende er i serie med 2, mens 1 lyser videre, da den er i parallel med 2. 

Jeg læste dit indlæg som om du var inde på den samme tankegang.

Jeg håber dette forløb har givet dig brugbare oplysninger trods alt.

Brugbart svar (0)

Svar #14
14. maj 2015 af hesch (Slettet)

#13:  Tak for dit svar.

Skriv et svar til: serie eller parallel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.