Matematik

Opstilling

26. maj 2015 af Mathnerdsx - Niveau: A-niveau

http://static.uvm.dk/udd/gym/eksamensopgaver/2014/fysik_A_htx_aug25/#
Opgave C.
Er det rigtigt at tage ugangspunkt i at ft = f1 = f2+f3 
Er det derefter bare at tage moment i f3 og kalde den 0? 


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. maj 2015 af peter lind

Nej. der kommer også en lodret kraft fra gnidnigskræfterne.

Det er et fysikspørgsmål og burde være anbragt under fysik.

Du kunne også have ulejliget dig med at angive opgavenummeret. Den eneste opgagave, der indeholder noget med de kræfter er opgave 4, så jeg er gået ud fra at det er den du mener


Svar #3
26. maj 2015 af Mathnerdsx

#2

Nej. der kommer også en lodret kraft fra gnidnigskræfterne.

Det er et fysikspørgsmål og burde være anbragt under fysik.

Du kunne også have ulejliget dig med at angive opgavenummeret. Den eneste opgagave, der indeholder noget med de kræfter er opgave 4, så jeg er gået ud fra at det er den du mener

Ahhh, jeg undskylder, troede jeg satte den under fysik, er det noget jeg skal tage højde for? Den gnidningskræft?


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. maj 2015 af peter lind

Ja. Der gælder at summen af kræfterne som vektorer er 0 vektoren. Du går bare ud fra at f2 og f3 er lodrette kræfter og at gnidningskræfterne er vandrette. Det er de ikke. For at få ligninger for summen af kræfterne skal du enten projekterer dem ind op henholdsvis lodret og vandret eller alternativt kan du projektere tyngdekraften ind retningen af henholdsvis jorden og vinkelret på jorden.


Svar #5
26. maj 2015 af Mathnerdsx

Hmmm, er ikke helt med..


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. maj 2015 af peter lind

Jeg kan desværre ikke pege på figuren her og forklare. Hvis kræfterne lægges sammen gøres det ved at adderer henholdsvis x koordinanterne( den vandrette del) og y koordinaterne(den lodrette del) Se på kræfterne f2 og f4. f2 peger i retning af benet som ikke er lodret. Du skal finde den vandrette komponent(x-retningen), hvilket du gør ved at projektere den ned på det vandrette plan. y koordinaterne får du tilsvarende ved at projektere dem ned på den lodrette akse y-aksen) tilsvarende med f4


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. maj 2015 af Soeffi


Brugbart svar (0)

Svar #8
27. maj 2015 af Soeffi

F3 kan findes af drejningsmomentet omkring punktet A (se tegning til højre). Der gælder, at
   a·F1’ = b·F3, hvor F1’ = sin(β-α)·F1
   a = √[(56 cm)2 + (0,5·38 cm)2] = 59,1cm
Vinklen β findes af
   a·sin(β) = 19 cm => β = sin-1(19/59,1) = 18,7º
Heraf fås
   F1' = sin(18,7º - 8º)·68 N = 12,7 N
Dette giver
   F3 = (a/b)·F1’ = (59,1/38)·12,7 N = 19,6 N

Da F2 og F3 er parallelle med F1s komposant på grillens ben, får man (se tegning ovenfor):
   F2 + F3 = F1·cos(8º) => F2 = 68 N · cos(8º) - 19 N = 47,7 N

Resultat: F2 = 48 N og F3 = 20 N

Vedhæftet fil:grill.jpg

Skriv et svar til: Opstilling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.