Matematik
Rentesregning, fremtids- og nutidsværdi
Jeg troede lige, at jeg havde styr på forskellen mellem fremtids- og nutidsværdi. Jeg havde sat mig for, at når vi snakker fremtidsværdi så sparer vi op, og ved nutidsværdi så låner vi penge, og bruger bl.a. gældsformlen, ydelsesformlen og restgældsformlen. MEN så læser jeg under fremtidsværdi denne opgave:
"En studerende optager i 5 år et studielån på 15.000 kr. hvert år. Der betales ikke af på lånene i denne periode, men renten tilskrives løbende med 3% p.a.
Hvor meget skylder den studerende efter sidste udbetaling?"
Og det forvirrer mig så. Jeg kan self godt se at gælden "opspares", da der ikke bliver betalt tilbage af gælden, og dermed bliver det så taget som opsparing??
Hvordan kan man på en smart måde formulere fremtids- og nutidsværdi?
Svar #2
31. maj 2015 af Sophre (Slettet)
Altså jeg kan godt finde ud af at sætte tal ind i en formel. Det er ikke rigtig mit spørgsmål, men ellers tak.
Svar #4
31. maj 2015 af Sophre (Slettet)
Hvordan kan man i få, men præcise, ord forklare fremtids- og nutidsværdi og forskellene mellem dem?
Svar #5
31. maj 2015 af mathon
Nutidsværdien er størrelsen af en kapital/gæld her og nu.
Fremtidsværdien er størrelsen af en kapital/gæld en gang i fremtiden udtrykt i antal terminer
efter oprettelsen med fremskrivningsfaktor
.
Svar #7
31. maj 2015 af Soeffi
#0 "En studerende optager i 5 år et studielån på 15.000 kr. hvert år. Der betales ikke af på lånene i denne periode, men renten tilskrives løbende med 3% p.a. Hvor meget skylder den studerende efter sidste udbetaling?"
Først optager vedkommende et lån på 15.000 kr, som der tilskrives 450 kr i rente af om året i 5 år.
Dernæst, efter der er gået et år, optages et nyt lån på 15.000 kr, som tilskrives en rente på 450 kr 4 gange.
Dette gentages 5 gange. Den studerende har nu en samlet gæld på 5·15.000 kr = 75.000 kr + renter ((5·450 + 4·450 + 3·450 + 2·450 + 450 )kr = 15·450 kr = 6.750 kr) dvs. i alt en gæld på 75.000 + 6.750 kr. = 81.750 kr.
(Jeg ved ikke, om det har noget med fremtids- og nutidsværdi at gøre.)
Svar #8
31. maj 2015 af SuneChr
Enig med # 1
1. lån tilskrives rente 4 gange
2. lån tilskrives rente 3 gange
3. lån tilskrives rente 2 gange
4. lån tilskrives rente 1 gang
5. lån tilskrives rente 0 gange
Umiddelbart efter udbetaling af det sidste lån skylder låntageren

som er fremtidsværdien af alle fem lån.
Skriv et svar til: Rentesregning, fremtids- og nutidsværdi
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.