Matematik

Matematik i Middelalderen

06. juni 2015 af jens12234 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, 

Håber der en som kan hjælpe derude med denne opgave: 

Oversæt følgende uddrag fra bogen "Matematik i Middelalderen" til en ligning og løs den analytisk og geometrisk: 

"Der er et kvadrat, som har et areal, der lagt sammen med de fire sider, giver 140. Jeg spørger, hvad dets side er."

Jeg forstår ikke hvordan jeg skal løse den analytisk og geometrisk..

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. juni 2015 af peter lind

x2+4x=140

Svar #2
06. juni 2015 af jens12234 (Slettet)

Men er ligningen: 

x^2+4x=140 

en beskrivelse af uddraget både analytisk og geometrisk?

Brugbart svar (0)

Svar #3

Det er svaret på det første spørgsmål nemlig at omskrive det til en ligning. Hvis siden er x er kvadratets areal x2. Detil skal så lægges længden af de 4 sider som er x. Derefter mangler at løse ligningen algebraisk og geometrisk

Svar #4

Ved du hvordan man gør det? og kan forklare eller vise mig det?

Svar #6

Så jeg skal løse den som et andengradspolynomie?

Brugbart svar (0)

Svar #7

som en andengradsligning. Det er det samme som at finde rødderne i et andengradspolynomium

Brugbart svar (0)

Svar #8
07. juni 2015 af Eksperimentalfysikeren

I middelalderen løste man andengradsligninger geometrisk, dvs. ved hjælp af passer og lineal!

I første omgang vil jeg omtale én af de ting, man udnytter til løsningen.

Tegn en retvinklet trekant ABC med hypotenusen c vandret og den mindste katete a til venstre. Tegn højden fra C. Den har fodpunktet H på c og deler c i to stykker, hvoraf stykket til venstre kaldes α og stykket til venstre β.

De to trekanter CBH og ACH er ensvinklede og har højden h fælles. Deres ensliggende sider er proportionale, hvorfor α/h = h/β, hvoraf h2=α·β.

Vælges størrelserne, så α = 1, fås h2 = β. Dette kan udnyttes til at uddrage kvadratrødder! Skal et kvadrat have et areal på 25, gør man følgende: Tegn en ret linie og marker et punkt ude til venstre på linien. Punktet kaldes B. Mål 1 enhed til højre og marker H. Mål 25 enheder videre og marker A. Find med passeren midtpunktet M af BA og tegn med M som centrum en halvcirkel gennem B og A.  Oprejs den vinkelrette i H. Dens skæring med halvcirklen er C. Stykke HC har nu længden \sqrt{25} = 5.

Svar #9
07. juni 2015 af jens12234 (Slettet)

Du skriver "I første omgang vil jeg omtale én af de ting, man udnytter til løsningen." 
Vil det sige at der er mere til løsningen end det du har skrevet? 

Brugbart svar (0)

Svar #10
07. juni 2015 af Eksperimentalfysikeren

Ja. Det jeg har skrevet kan bruges direkte til at løse en ligning uden førstegradsled. Du skal bygge videre på det for at løse en ligning med førstegradsled.

Skriv et svar til: Matematik i Middelalderen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.