Fysik

Bevægelse

15. juni 2015 af mbn89 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg er lidt forvirret over alle de formler, jeg skal huske inden for emnet bevægelse. Kan man ikke bruge en udledning, hvor alle formlerne indgår på en eller anden måde, så jeg kan mindske mængden af mine noter?

På forhånd tak.

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. juni 2015 af hesch (Slettet)

Du angiver et B-niveau, men skriver i din profil, at du er 26år: Videregående?

Mange af disse bevægelsesligninger hænger jo sammen, og den ene kan udvikles fra den anden ved substitution eller ved at løse en ligning mht. en anden variabel. Endvidere kan en formel udvikles fra en anden ved differential- eller integralregning, fx:

v = a * t   =>   s = ½ * a * t2    =>   t = √( 2s/a)    osv.

Øver du dig i at finde nye udtryk gennem dette, reduceres dit hukommelsesbehov betragteligt.

Svar #2
16. juni 2015 af mbn89 (Slettet)

Jeg forstår ikke hvad min alder har af betydning?

Jeg ved, at der findes en udledning, hvor alle formlerne er inkluderet, kan bare ikke finde den.

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. juni 2015 af hesch (Slettet)

#2:  Din alder tjener for mig til at skønne/sandsynliggøre dit faglige niveau, og denne er i #1 da også efterfulgt af:  "Videregående ?".

Der ligger såmænd ikke i det nogen bebrejdelse af din alder i sig selv.

Men hvis vi nu siger, at du er på videregående nivea, og at du har et stærkt behov for at have en slags "Grand Unified Theory" indenfor bevægelsesligninger til din rådighed, hvorfor laver du den så ikke selv ?  Det er jo nærmest det jeg foreslår i #1, altså at øve dig i at kunne lave formlerne selv.

Du skriver jo selv i #0, at du er forvirret over alle de formler du skal huske:  Glem dem, og regn dem selv ud.

At du kan finde en generel bevægelsesformel: F(a,b,c,d), hvor der så gives en række options i form af:

For a kan du indsætte moment, hastighed, masse.  For b kan du indsætte højde, . . . .   det tror jeg (sgu) ikke på.

Skriv et svar til: Bevægelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.