Matematik

Matematik mundtlig

20. juni 2015 af lektier112 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg skal op til matematik mundtlig på mandag, og sidder med et punkt under potensmodeller, som jeg ike ved hvordan jeg skal besvare:

Diskuter modellens rækkevidde og sammenligning med andre vækstmodeller.

Håber I kan hjælpe mig :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. juni 2015 af hesch (Slettet)

"Rækkevidde" kan fx forstås som: "hvor mange år ud i fremtiden".

Du kan jo starte med at sammeligne forskellige vækstmodeller, herunder i hvilken rækkevidde de afviger væsentligt fra hinanden. Forklar hvorfor afvigelsen finder sted, og hvilke forskellige overvejelser der har været grunden til forskelligheder i modellerne.

Brugbart svar (0)

Svar #2
20. juni 2015 af anonym000

Ja, du må altså spørger din lærer hvad han/hun mener med "rækkevidde".

Når du skal sammenligne de 3 vækstmodeller, så skal du kigge på hvordan de ændrer sig.

Linær vækst er plus-vækst. Hvis man lader x vokse med 1 i y=ax+b, så ændres y med a. Generelt kan man sige hvis x vokser med Δx, så ændres y m. aΔx. Deraf kommer ordet "plus-vækst" fra. 

Eksponentiel udvikling er gange-vækst. Hvis man man lader x vokse med 1 i y=bax. så ganges y m. a. Generelt kan man sige: hvis x vokser med Δx, ganges y m. aΔx.

Potensvækst er gange-gange vækst. Når den ene variable x vokser med et bestemt procent, så ændres y med en bestemt procent. Hvis x ændres m. rx (procent angivet som decimaltal), så vil y ganges m. faktoren (1+rx)a.

- - -

...............

Svar #3
21. juni 2015 af lektier112 (Slettet)

Super, tak for hjælpen. Jeg har nemlig skrevet i mine noter om det, som anonym000 nævner, men blev bare i tvivl. :)

Skriv et svar til: Matematik mundtlig

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.