Studievalg og videregående studie

Hvordan vælger man den rigtige studie?

30. juni 2015 af lottemotte (Slettet)

Hej

Jeg er lige blevet student med et snit på 9,0 inklusiv bonus, og har tænkt mig at søge ind på en videregående uddannelse, men jeg ved ikke hvilken det skal være..

Jeg kunne derfor godt tænke mig at spørge om, hvordan I fandt ud af hvilken studie I ville læse, hvilke studier læser I egentlig og hvad synes I om jeres studier?

Jeg kunne også godt tænke mig at spørge om der er nogen som læser enten til tandplejer, tandlæge eller jura som ville fortælle om hvordan de kom ind på og studierne og hvordan studierne er? 

Jeg er virkelig lost og skal søge her d. 5 juli kl 12:00, så har virkelig brug for vejledning hurtigst muligt..

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. juni 2015 af chemie (Slettet)

Jeg har læst 3 forskellige ting, fordi jeg åbenbart ikke vidste hvad jeg ville (troede jeg ellers), så kan desværre ikke svare på hvordan man vælger det rigtige studie. Tror det handler lidt om held, og at have en klar ide om hvad det er man præcis godt kunne tænke sig at arbejde som når man er færdiuddannet så man ikke bare starter på noget fordi det LYDER spændende.. Læser kemi nu og det er jeg super glad for (skal lave medicin)! Hvis du feks. vælger jura, kan man blandt andet blive advokat som betyder absurd meget arbejde og at du skal være ekstrem konkurrence minded osv. Man kan måske også komme til at arbejde med mennskerettigheder som jo er noget helt andet.. Bare husk at du altid kan skifte studie og endelig ikke færdiggøre noget som du tvivler på, det kan ikke betale sig når du nu skal være på arbejdsmarked i ca. 40 år! 

Brugbart svar (0)

Svar #2
30. juni 2015 af MaibritG