Studievalg og videregående studie

Hvordan vælger man den rigtige studie?

30. juni 2015 af lottemotte (Slettet)

Hej

Jeg er lige blevet student med et snit på 9,0 inklusiv bonus, og har tænkt mig at søge ind på en videregående uddannelse, men jeg ved ikke hvilken det skal være..

Jeg kunne derfor godt tænke mig at spørge om, hvordan I fandt ud af hvilken studie I ville læse, hvilke studier læser I egentlig og hvad synes I om jeres studier?

Jeg kunne også godt tænke mig at spørge om der er nogen som læser enten til tandplejer, tandlæge eller jura som ville fortælle om hvordan de kom ind på og studierne og hvordan studierne er? 

Jeg er virkelig lost og skal søge her d. 5 juli kl 12:00, så har virkelig brug for vejledning hurtigst muligt..

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. juni 2015 af chemie (Slettet)

Jeg har læst 3 forskellige ting, fordi jeg åbenbart ikke vidste hvad jeg ville (troede jeg ellers), så kan desværre ikke svare på hvordan man vælger det rigtige studie. Tror det handler lidt om held, og at have en klar ide om hvad det er man præcis godt kunne tænke sig at arbejde som når man er færdiuddannet så man ikke bare starter på noget fordi det LYDER spændende.. Læser kemi nu og det er jeg super glad for (skal lave medicin)! Hvis du feks. vælger jura, kan man blandt andet blive advokat som betyder absurd meget arbejde og at du skal være ekstrem konkurrence minded osv. Man kan måske også komme til at arbejde med mennskerettigheder som jo er noget helt andet.. Bare husk at du altid kan skifte studie og endelig ikke færdiggøre noget som du tvivler på, det kan ikke betale sig når du nu skal være på arbejdsmarked i ca. 40 år! 

Brugbart svar (0)

Svar #2
30. juni 2015 af MaibritG

Jeg var egentlig ret afklaret med, hvad jeg skulle søge som første prioriteret. Jeg valgte at følge mine interesser for design, kommunikation og markedsføring. Så jeg endte med at læse en bachelor i "Designkultur og økonomi" på Syddansk Universitet i Kolding. Da jeg skulle vælge kandidat, var jeg også ret afklaret, da jeg gerne ville forsætte i marketingssporet, men samtidigt være lidt mere praksis-orienteret. Så jeg søgte ind på Oplevelsesøkonomi på Aarhus Universitet, og var heldigvis en af de 40 studerende, der blev optaget. 

Mit råd: Vælg studie efter interesser frem for uddannelsesniveau og lønpose.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit

Brugbart svar (0)

Svar #3
30. juni 2015 af Stats

Positive
Hvilke fag havde man let ved.

Hvilke fag var sjove.

Hvilke fag ville man lege mere med.

Negative
Hvilke fag havde man det svært med

Hvilke fag var ikke sjove.

Hvilke fag ville man ønske aldrig eksisterede.

Find alle de mulige udd. i Danmark herunder som dit gymnasie og fag giver adgang til:
https://www.ug.dk/vaerktoej/adgangskortet/#/

- - -

Mvh Dennis Svensson

Svar #4
30. juni 2015 af lottemotte (Slettet)

Mange tak for svar alle tre :)
Chemie: Hvilke andre uddannelser har du læst, og når du siger at du læser kemi, mener du så farmaci uddannelsen? :)

Brugbart svar (0)

Svar #5

Startede på humanitisk-teknologisk basisudd. på RUC fordi jeg tænkte at sådan noget med medier og informatik kunne være spændende. Efter et lille halvt år, var jeg i forbindelse med studiet, inde og høre om en kampagne et firma havde lavet for politiet. Jeg kunne lige pludselig slet ikke se mig selv beskæftige mig med sådan noget når jeg blev 40 år eller ældre.. Det skal jo helst ikke kun være spændende nu, men også om 20-30 år. På denne udd. var der en anden linje der handlede mere om teknologi i forhold til sundhed og sunhedsfremme og det fangede mere min interesse. I og med at man bliver to fags bachelor på RUC skulle jeg kombinerer dette med et andet fag og fik så øjnene op for et medicinalbiologi fag på RUC. Jeg startede og fandt ud af det naturvidenskabelige var meget mere mig, end det humanistiske og flyttede derfor over på naturvidenskabelig basis på RUC. Der gik dog ikke længe før jeg følte der var for meget udenadslære i biokemi og jeg blev voldsomt træt af gruppearbejde. Derfor valgte jeg at starte på kemi på KU, hvor jeg følger den linje der hedder medicinalkemi, som betyder at jeg kommer til at tage min kandidat over på farma (er på science nu under bacheloren), hvor farmaceuterne også går. Medicinalkemi og farmaci har mange ligehedstræk, så det er de små interesseforskelle der afgør hvad man skal vælge :) Held og lykke!

Brugbart svar (0)

Svar #6
30. juni 2015 af Soeffi

#5 ...Efter et lille halvt år, var jeg i forbindelse med studiet, inde og høre om en kampagne et firma havde lavet for politiet... 

Må jeg spørge, hvad det gik ud på?

Brugbart svar (0)

Svar #7

Det var en kampagne mod hate-crimes politiet lavede for nogle år tilbage, med plakater der hang rundt omkring i København og nogle andre ting.

https://www.facebook.com/StopHadVisRespekt

Brugbart svar (0)

Svar #8
01. juli 2015 af Soeffi

#7 Det var en kampagne mod hate-crimes politiet lavede for nogle år tilbage, med plakater der hang rundt omkring i København og nogle andre ting.

https://www.facebook.com/StopHadVisRespekt

Desværre virker linket ikke, men det er sikkert en god ide, at sætte sig ind i fremtidsudsigterne, når man vælger studie.

Skriv et svar til: Hvordan vælger man den rigtige studie?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.