Matematik
Hvad lærer man først på mat B?
Skal snart starte på matematik B, og vil gerne forberede mig... hvad er som regel de 3 første emner man lærer om?
Mange tak :)
Svar #1
07. august 2015 af Arccossintan (Slettet)
Det kommer an på, om du går på STX, HTX, HHX eller HF, da læreplanerne er forskellige og dermed også bøgerne. Derudover så kommer det også an på, om din lærer følger matematikbogens egen rækkefølge eller ej.
Men uanset uddannelse, vil jeg da foreslå dig at lære om grundlæggende algebra, hvis du ikke allerede er fortrolig med dette, og om funktionsbegrebet og forskellige typer af funktioner. Trigonometri vil du med garanti også støde på.
Svar #3
07. august 2015 af Stats
Typisk kommer differentialregning på B niveau. y' , dy/dx , d/dx f(x)
Dertil vil der også komme flere funktioner og andet matematik (nogen har du allerede beskæftiget dig med)
Den linære: y = ax+b
Andengradsligningen: y = ax2 + bx + c
Potensfunktion: y = b·xa
Eksponentialfunktionen: y = b·ax
Trigonometriske funktioner.. sin(x), cos(x), tan(x) (Er ikke en del af hhx, lærerplan)
For nogen kommer vektorer på 2. år. og andre på tredje årgang. a = [a1 , a2]
Nogen får også sandsynlighedsregning..: P(A) = Σω∈A p(ωi) (Dette er dog spredt)
Htx'er får også integralregning på 2. år.: ∫ f(x) dx = F(x) (ved ikke om det også gælder stx og hf)
Tja..
Mvh Dennis Svensson
Svar #5
07. august 2015 af Koplop (Slettet)
Smatty, hvad ville du gætte på som de mest normale første emner?
Svar #6
07. august 2015 af Stats
1. Årgang / C niveau, vil jeg gætte på, linære funktion, andengradsligning, potensfunktion, og noget andet forskelligt matematik... Måske vektorer og almen trigonometri?
2. Årgang / B niveau, vil jeg gætte på, eksponentialfunktionen, logaritmer, sandsynlighedsregning, infinitesimal regning (= integral- og differentialregning). og måske lidt mere.. måske trigonometriske funktioner
Mvh Dennis Svensson
Skriv et svar til: Hvad lærer man først på mat B?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.