Fysik
forklaring af afstand
hej
Jeg sidder læser dette eksempel i min mekanikbog, og er gået i stå ved den sidste linje i det uploadede udsnit. "the distance from the point A to the line of action of Rb is (3/2a)*sqrt(2)".
Jeg kan simpelthen ikke se hvilken afstand der er tale om. er det nogen der måske kan tegne det og forklare hvordan man når frem til afstanden ?
tak på forhånd,
Svar #3
25. august 2015 af peter lind
Rb er punktet øverst til højre i figuren. Der hvor du ser en masse små parallelle streger A er det nederste punkt på figuren helt til venstre
Svar #4
25. august 2015 af peter lind
#2 Det er fordi det ikke er muligt at lægge andet end det billede på i enkel svarblok
Svar #5
25. august 2015 af teamwork (Slettet)
det er jeg med på. det er mere selve værdien som han finder. han må jo have taget sinus eller cosinus for at få noget med sqrt(2).
jeg har måske ikke forklaret det godt nok, men det er selve afstanden som han anvender i den sidste beregning, som jeg ikke er med på. altså jeg ved godt hvor punkterne er, men hvordan får han værdien (3/2a)*sqrt(2)
Svar #6
26. august 2015 af peter lind
Jeg havde misforstået spørgsmålet
Lav et koordinatsystem med centrum i A.
Punktet B vil i dette koordinatsystem have koordinaterne (2a,a)
Find ligningen for den linje, der går gennem B og har hældningen -kvrod(½).
Afstanden fra A til denne linje er så det søgte. Den kan du finde ved at bruge formlen for afstanden fra et punkt til en linjel
Svar #7
27. august 2015 af Eksperimentalfysikeren
En kraft har en angrebslinie (line of action, der er parallel med kraften og går gennem kraftens angrebspunkt.
Kraften harhældningen -1, hvorfor linien gennem B også har hældningen -1.
Skriv et svar til: forklaring af afstand
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.