Kemi
Frie elektronpar? please jeg forstår det ikke
Hvad er frie elektronpar. Jeg ved at det er elektronpar, der er i samme bane, men hvad kan man sige ellers?
PÅ forhånd mange tak.
Svar #1
11. september 2015 af 123434 (Slettet)
Håber at det kan hjælpe dig
De yderste elektroner kaldes også for frie elektroner, dvs. at det er elektronerne i yderste skal, som metaller kan afgive og ikke-metaller kan modtage
Na er et metal med en elektron i sin yderste elektron. Na har én fri elektron, som den kan afgive. Omvendt har Cl én fri elektron, som den kan modtage, da Cl har en elektron i yderste skal. Na afgiver en elektron, som Cl modtager. Na++Cl-→NaCl
Ba er et metal, som har to elektroner i yderste skal. Ba har to frie elektroner, som det kan afgive. Ba afgiver to elektroner til Cl, som kun har én fri elektron og derfor kun kan optage én elektron. Da Ba afgiver to elektroner, og Cl kun kan optage én, må der være to Chlor-atomer tilstede
Ba2++2Cl-→BaCl2
Svar #2
12. september 2015 af annahansen2 (Slettet)
Tusind tak det hjalp utrolig meget.
Nu sidder jeg og skal forklarer:
Negative ioner
Positive ioner
Ionforbindelse
Jeg ved godt at LI+ er en posiv ion og Nitridion er negativ, men hvordan jeg skal definerer det, ved jeg ikke.
Et eksempel på en ionforbindelse kan være NaCl, men igen hvordan skal man definerer en ionforbindelse?
HÅber nogle kan hjælpe, da jeg er lidt på bar bund :(
På forhånd tak.
Svar #3
13. september 2015 af 123434 (Slettet)
Li+ har afgivet én ion
N- har optaget én ion
Positive ioner afgiver protoner, som de negative optager
NaCl er en ionforbindelse. Na afgiver en ion og bliver til Na+, Cl modtager denne og bliver til Cl-
Skriv et svar til: Frie elektronpar? please jeg forstår det ikke
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.