Matematik
En kompliceret opgave?
Hej, jeg sidder og bikser med opgave nr. 2, jeg tænker at skal laves som en lineær funktion i en sinusfunktion, men ved ikke helt hvordan jeg skal tolke dette, er der måske en der kan hjælpe mig igang?
Svar #2
14. september 2015 af peter lind
Du har formodentlig noget i retning af at V = a*sin(t/T)+b hvor du så kan kalde a for aktivitetsniveauet. Her vil b-a så være residualvolumen. Der vil altså så i forvejen være en lineær afhængighed af residualvolumen. Du kan generalisere dette med noget yderligere linært afhængighed så du får
V = a*sin(t/T)+b-k*a hvor k så er en ny konstant. Du skal så tilpasse konstanterne så det svarer til opgaven
Svar #3
14. september 2015 af Mathnerdsx (Slettet)
Hmmm, så skal min amp. vel også ændre sig? Og hvad er (t/T)?
Svar #5
Hmmm, det forvirre mere end det gavner det her, jeg kigger på det imorgen, så kan jeg skrive hvad jeg har og hvad jeg ikke har.
Svar #6
Jeg tænkte på noget, hvis man nu tog at V(t) = 1800/2*sin(w*t)+1200, det må være den sinuskurve vi vil hen til? Og V = a*sin(t/T)+b-k*a er den der fører til den?
Kunne ikke lade opgaven ligge alligevel.. :D
Svar #8
15. september 2015 af Mathnerdsx (Slettet)
Yes, i know. Jeg tænkte bare det må være den ligning vi vil hen til? Undtagen b skal nok være 1200+900, så den ikke kommer under 1200, og jeg skal nok arbejde indenfor nogle intervaller, som svarer til vi starter med ligningen fra opgave 1, dernæst begynder personen og løbe og lineært vil den ligning fra opgave 1 komme ned til en konstant på 1200+900?
Svar #11
16. september 2015 af Eksperimentalfysikeren
Der er nogle misforståelser her.
Formlen V = a sin(ωt) + b kan bruges, når passende værdier indsættes.
Residualet Vmin = a *(-1) + b, fordi den mindste værdi sin kan antage er -1.
Det totale udsving for sin er fra -1 til 1, altså 2. Derfor er udsvinget for V 2a.
I hvile skal Vmin = 2200ml og udsvinget 2a=500ml.
Heraf fås a = 250ml og b = 2200ml + 250ml
ω skal passe til en periode T=5s. Frekvensen er f=1/T, så vinkelfrekvensen ω = 2π/5s.
Herefter tilføjes "hvile" til størrelserne i hviletilfældet.
Brug nu p som parameter, således at a = ahvile + p. Find det tilsvarende udtryk for b.
Skriv et svar til: En kompliceret opgave?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.