Fysik
Keplers 3. lov
Hej, jeg vil bare høre, hvad kan Keplers 3. lov anvendes til?
Hvorfor er det vigtigt at vide R^3/T^2=konstant. R og T ved man godt hvad er. Men når man snakker om konstant, hvad er konstant så? Desuden er konstanten den samme, hvis det også er i et andet solsystem, eller hvis det er en planet og en måne der er tale om?
Hvad betyder impulsmoment?
- Jeg har prøvet at søge på nettet om Keplers 3. lov, men det er mest beviser som forklarer det, og jeg søger et nemmere forklaring uden formler.
Lige et sidst spørgsmål, har jeg forstået det korrekt at Keplers 3. lov gælder for alt, så længe at det er et legme i omkreds om et andet legeme?
Svar #1
31. oktober 2015 af peter lind
Du kan se Keplers 3. lov på https://da.wikipedia.org/wiki/Keplers_love . Keplers 3. lov gælder for en planet, der kredser omkring en sol eller mere generelt to legemer, der kun er påvirket af hinandens tyngdekræfter. Ved at måle R og T kan du bestemme solens masse. Hvis det er en planet og en måne er der også en sol. Solens tyngdekraft vil også påvirke månen, så bevægelsen bliver ikke en ellipse og keplers love holder ikke.
Svar #2
31. oktober 2015 af Jaquline12 (Slettet)
Tak! Men tror at jeg har misforstået noget, hvordan kunne Kepler så forsøge at beregne Jupiters måner ved hjælp af Keplers 3. lov, hvis lovene ikke gælder for måner?
- Hvordan kan du måle solens masse, for konstanten er vel ikke solens masse?
Svar #3
Den gælder med tilnærmelse. Man har set bort fra solens træk i månerne.
Svar #4
31. oktober 2015 af Jaquline12 (Slettet)
Kan du eventuelt forklare det på en anden måde? Forstår ikke helt hvad du mener.
Svar #5
Keplers lov gælder som nævnt for to legemer, der er forbundet med gravitionelle kræfter. Det findes bare ikke i den virkelige verden. Solsystem består jo af solen+planeter med måner. Det betyder at keplers love kun holder med tilnærmelse i den virkelige verden. Der findes afvigelser sted. På keplers tid var de bedste målinger man havde, dem der var udført af Tycho Brahe. Indenfor den nøjagtighed holder lovene. Senere da man fik bedre målinger kunne man se disse forskelle. De to yderste planeter blev faktisk først opdaget ved at man fandt nogle afvigelser i planetbanerne, som kunne forklares ved at disse planeter eksisterede. Ud fra beregninger kunne man se nogenlunde hvor de skulle være. Man rettede så kikkerteren mod disse steder og fandt dem.
Svar #6
02. november 2015 af Eksperimentalfysikeren
#0 Du spørger, hvad det er, der er konstant. I solsystemet er konstanten den samme for alle planeterne. Man kan finde foholdet mellem to planeters baneradier ud fra forholdet mellem deres omløbstider.
Skriv et svar til: Keplers 3. lov
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.