Matematik

Sandsynlighedsfordeling - stokastiske variable

03. november 2015 af Majski - Niveau: B-niveau

Hej, er der måske en venlig sjæl der kan hjælpe mig med denne opgave? Jeg forstår ikke helt hvad det er jeg skal..

For et spil gælder følgende regler.

Der er en beholder med 100 kugler. Fra beholderen udtrækkes en kugle, og gevinsten er afhængig af kuglens farve. Gevinsten for de forskellige farver og antal af kugler er som følger:

Farve      Antal    Gevinst

Hvid         70        0

Blå            20    10

Grøn          8     100

Rød           2      200

X = Gevinst i kroner

a : bestem sandsynlighedsfordelingen for X.

b : bestem middelværdi for X


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. november 2015 af SådanDa

Din stokastiske variabel er X, du skal så finde fordelingen P(X=x), hvor x er din udfald, altså x∈{0,10,100,200}. Du finder altså sandsynligheden for hver af gevinsterne.

Middelværdien findes ved at gange hver gevinsstørrelse med den tilhørende sandsynlighed og summe dem sammen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. november 2015 af peter lind

Du skal se på sandsynligheden for at trække forskellige farver. Sandsynligheden for 0 gevinst er det samme som at trække en hvid kugle. Sandsynligheden for en gevinst på 10 er det samme som sandsynligheden for at trække en blå kugle o.s.v.

Sandsynlighederne kan du finde som antal gunstige udfald divideret med antal mulige udfald. Hertil skal du bruge binomialkoefficienterne. Find på hvor mange måder du kan få en af de hvide kugler ud af de ialt 10 kuggler o.s.v.


Skriv et svar til: Sandsynlighedsfordeling - stokastiske variable

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.