Matematik
Er du skarp til matematik?!
Jeg sidder med lidt nem 1.g matematik, men jeg har glemt hvorledes jeg skal gøre!
1.012. Ved et laboratorieforsøg hænges en fjeder op ved siden af en målestok. Når der hænges et lod i fjederen, bliver fjederen længere. Fjederens position aflæses på målestokken ud for pilen (se figur 1). [
Det oplyses, at sammenhængen mellem fjederens position og loddets vægt med god tilnærmelse kan beskrives ved en matematisk model af formen y=ax+b, hvor y er fjederens position, målt i cm, og hvor x er loddets vægt, målt i gram (se figur 2: http://img195.imageshack.us/img195/218/figur23rb.png)
Det oplyses, at den rette linje på figur 2 går gennem punkterne P(20, 16.3) og Q(80, 34.6) .
a. Bestem tallene a og b
Der hænges et lod på fjederen, og fjederens position aflæses til 24,5 cm.
b. Bestem loddets vægt
Der hænges et nyt lod på fjederen, og fjederens positions aflæses.
c. Bestem, hvor meget fjederens position ændres, hvis der hænges yderligere 8,0 gram på fjederen.
er gået i stå ved b og c.
PLSS hjælp! :-)
Svar #1
16. november 2015 af PeterValberg
b) Du indsætter y = 24,5 samt værdierne for a og b (som du fandt i forrige spørgsmål) i den
angivne lineære model y = ax + b, du skal bestemme værdien for x (loddets vægt)...
Svar #2
16. november 2015 af PeterValberg
c) du indsætter x = 8 i den lineære model og bestemmer værdien for y
(som angiver, hvor meget fjederens position ændres, når der hænges 8 gram på)
Skriv et svar til: Er du skarp til matematik?!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.