Fysik

Archimedes lov

18. november 2015 af danaaa111 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Vi betragter en luftballon, hvor ballonen indeholder en gas med densiteten pg. Massen af luftballonen minus gassen er M. Vis at massen mg af gassen som er i ballonen skal være

mg=pg/(pa-pg)*M

for at luftballonen kan gå i luften. pa er her densiteten af atmosfæren.

Håber nogen kan hjælpe. På forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. november 2015 af SuneChr

Udnyt, at ballonen mister ligeså meget tyngde som tyngden af dén atmosfæriske luft, som den fortrænger.
Man kan udregne volumenet af ballonen, når man kender dens masse og den indespærrede luftarts massefylde.

Brugbart svar (0)

Svar #2

Lav et skema for overblikkets skyld:
\begin{matrix} &ballon\: \: minus\: \: gas &gas &atm.\, luft \\ masse&M &m_{g} &\frac{\rho _{a}\cdot m_{g}}{\rho _{g}} \\ volumen& &\frac{m_{g}}{\rho _{g}} &\frac{m_{g}}{\rho _{g}} \\ massefylde&&\rho _{g} &\rho _{a} \end{matrix}
Da har man:
tyngde af ballon med gas = tyngde af atm. luft
Vi undlader at gange med tyngdeaccelerationen, da den alligevel vil kunne bortforkortes.
Så vi får:
M+m_{g}=\frac{m_{g}\cdot \rho _{a}}{\rho _{g}}
og herfra er du så frisk på at isolere  m_{g} .

Svar #3
19. november 2015 af danaaa111 (Slettet)

Hej. Kan du ikke forklare det lidt mere, for jeg kan ikke finde ud af hvordan man skal bevise det

Brugbart svar (0)

Svar #4

# 3
Jeg forventer, i tillid til dine oplysninger i din profil/niveau, at du selv vil kunne isolere mg .
Jeg kan ikke hjælpe yderligere og kan foreslå, at du sætter dig ind i, hvad Archimedes' Lov siger og derudover anvender forholdet mellem masse og volumen.

Venlig hilsen
Sune Chr.

Skriv et svar til: Archimedes lov

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.