Fysik
Hvordan kan jeg bruge Eulers metode til at løse frit fald
Hvis vi tager Felix Baumgartners fald i 2010 og ser på de fysiske betingelser han var under. Kan jeg så bruge diverse formler til at løse det numerisk med Eulers metode? Hvis ja, så hvordan?
Svar #1
08. december 2015 af peter lind
Ja det kan du godt, hvis du kan finde de nødvendige data. Gnidningsmodstanden er proportional med hastigheden og det giver så differentialligningen F = m*y''(t) = -m*g +k*v2 Dette er en differentialligning, der kan løses med Eulers metode til løsning af differentialligning.
Svar #2
08. december 2015 af KisameB (Slettet)
Okay, den formel du nu har skrevet er det en differentialligning af anden orden? eller første?
Jeg ved at F=m*a så det betyder at F=m*dv/dt (som er differentialligning).
Vi har så -mg fordi at tyngdeacceleration er negativ, men hvor kommer k*v^2 så fra? Luftmodstand?
Hvis jeg så bagefter fjerner m fra begge sider får jeg så
dv/dt=-g+kv^2.
Hvordan kan jeg bruge eulers metode til at løse dette?
Svar #3
et er egentlig en 2. ordens differentialligning; men du kan også se det som en 1. ordens differentialligning, hvis du er tilfreds med kun at få hastigheden.
Se om brugen af Eulers metode på https://en.wikipedia.org/wiki/Euler_method
Svar #4
Okay jeg har ligenu the initial value problems:
dv/dt=-g+kv^2.
og
vi bruger newtons 2. lov som stamfunktionen?
F(0)=0 (siden vi starter der hvor han når maksimum)
Ville det være korrekt?
Svar #5
Newtons 2. lov er ikke en stamfunktion. Du skal i første omgang starte med begyndelsesbetingelsern v(0) = 0 og y(0) = Felix Baumgartners højde da han sprang ud
Svar #6
Så prøve vi at approksimere til y(4) (h=1)
y(0,39)=39
Så det næste step vil være
h*f(y0)=1*39=39
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre efter det her..
Svar #7
Hvad har du gjort ? Hvor kommer de y(0,39) fra ? Det tal ser mærkeligt ud ? Hvilken enheder har du ? Hvad har du fundet k til ?
Svar #8
39 km. Jeg har heller ikke fundet k til at være noget? Jeg tror jeg gøre noget helt galt..
Svar #9
Du kan se nogle data for springet på https://da.wikipedia.org/wiki/Felix_Baumgartner . Hvis du antager at han havde opnået et stabil hastighed da han udløste faldskærmen kan du finde k af at ved den hastighed er kræfterne på ham 0.
Den uafhængige variabel er t og det er den du skal starte med. Vælg hvor stort et h du skal bruge husk enhederne. I hvert fald i første omgang se bort fra y og se udelukkende på hastigheden som funktion af tiden.
Beregn højre side af differentialligningen. v= 0 så det giver i første trin -g. Hastigheden vil efter tiden h så være -g*h. Derefter gentager du med at beregne højre side til tiden h= 1. Nu er hastigheden ikke 0 længere, så den bliver ikke helt det samme. Ganger du dette med h får du hastigheden til tiden 2h o.s.v.
Svar #10
09. december 2015 af KisameB (Slettet)
Hvad med hvis jeg prøve uden luftmodstand så min differentialligning ser sådan ud:
dv/dt=-g
Tiden er den uafhængige variabel, og jeg vælger et h på 1 og v0=0 og y(0)= 39000m
Højre side er bare -g som er cirka 9,8 m/s^2
Så skal h ganges med .-g? Det ændrer ikke på -g og så. Hvordan vil ændringen i hastighed påvirker denne ligning jeg arbejder med nu? Ingen hastighed er ligmed ingen luftmodstand i den forstand. Hvad vil min næste step være?
Svar #11
Og et andet spørgsmål er hvis jeg gerne vil bruge eulers metode indtil jeg når a' = 340 m/s? Hvordan ville jeg gøre det?
Svar #12
09. december 2015 af peter lind
Du får at hastigheden er ændret med størrelsen -g*h. da den startes bed tiden t= 0 med v(0) = 0 får du den nye hastighed 0-g*h
Svar #13
Jeg forstår det ikke helt..
Så 0 - (-9,8 m/s^2) *1 = 9.8 m/s^2
Det giver jo en acceleration og ikke hastighed. Næste step er så bare:
-9.8 m/s^2 - (-9.8 m/s^2)*1 = 0 m/s^2
Kunne du lave de to første steps så jeg kan bedre forstå logikken?
Svar #14
Mener du ikke det andet trin ?
første trin v(1sek) = -g*1sek = -9,8 m/s
andet trin igen med h = 1 sek.
Ændring i hastighed -g*h = -9,8m/s
ny hastighed
v(2sek) = v(1sek)+ -9,8 m/s = -9,8m/s-9,8m/s = -19,6 m/s
Svar #16
Du kan gøre noget lignende når du nu har v.
h = 1 sek v(0) = 0 y0 =39000 m Δy = v(0)*1 sek = 0 y(1sek) = 39000+0 = 39000 m
Svar #18
Det vil den ved næste iteration. Hastigheden peger jo nedad altså modsat y-aksen
Svar #19
Så det næste vil være
Δy = v(1)*1 sek
y(2sek)=39000m + Δy(negativ på grund hastigheden) ?