Kemi

Forskel på optisk rotation og refraktiv index

12. januar 2016 af sejereje91 - Niveau: A-niveau

Hej, 

Jeg sidder her og spekulerer på forskellen mellem optisk rotation og refraktiv index, da jeg mener at begge er en målig om hvor vidt et stof kan dreje lys? 
Hvor ligger den specifikke forskel i det? Jeg kan ikke helt forstå det, hvis der overhovedet er en forskel som sådan.


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. januar 2016 af Heptan

Der er forskel. Refraktive index (brydningsindeks på dansk), er en måling på, hvor meget en lysstråle bliver afbøjet. Det er det der gør, at akvariefisk ser ud som om de er et andet sted, fordi vandet afbøjer lysstrålerne.

Optisk rotation er noget man bruger ofte i kemi, og er ikke en måling på hvor meget lys afbøjes, men derimod hvor meget det roteres. Hvis man sender en speciel type lys ind (planpolariseret lys, som er almindeligt lys der er "filtreret"), kan man tænke lyset som om det kun bevæger sig i ét plan, og hvis det rammer optisk aktive stoffer i en vandig opløsning, vil det blive roteret, så det bevæger sig i et andet plan. Hvis der fx er sukker i akvariet, vil lyset bliver roteret, men det er man nødt til at måle med et såkaldt polarimeter, da vores øjne ikke kan se det. De fleste stoffer roterer lys lige meget i begge retninger, så der kan man ikke måle forskel, men sukker er et eksempel på et optisk aktivt stof.

Man bruge fx optisk rotation hvis man skal undersøge om vin kommer fra et bestemt område, da indholdet af optisk aktive stoffer varierer mellem vinplantagerne.


Svar #2
12. januar 2016 af sejereje91

Ah, selvfølgelig!
Tusind tak for en fantastisk forklaring! :-)


Skriv et svar til: Forskel på optisk rotation og refraktiv index

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.