Kemi

Syrehydrolyse af halm - hvordan virker syre som katalysator rent kemisk?

16. januar 2016 af 2psecret (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej :-)

Jeg er i gang med en opgave om fremstilling af bioethanol, og jeg undrer mig over hvordan syre virker rent kemisk som en katalysator for nedbrydning af lignocellulose til cellulose, hemicellulose og lignin.

Hvorfor bruges syre til at nedbryde de kemiske bindinger mellem cellulose, hemicellulose og lignin, (som er stærkt sammenbundne i et komplekst netværk), og hvordan katalyserer den nedbrydningen ved en syrehydrolyse (hvor biomassen opvarmes til 120 grader)

Jeg ved ikke hvordan, men jeg ved bare at syre ofte bruges som en uspecifik katalysator.

Måske skulle jeg have spurgt under faget 'Bioteknologi', men jeg prøver her i første omgang.


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. januar 2016 af lasols (Slettet)

jeg tror du har spurgt det rigtige sted, bioetanol laves ganske vidst med fermentering der høre under biotek, men denne del af processen er klart kemi relateret.

cellulose består af lange kæder af glukose (primært) der holdes sammen af acetal grupper, under stærkt sure og evt høj temperatur betingelser kan disse acetaler hydrolyseres og frigive de enkelte monosakkerider som herefter kan fermenteres.

lignin derimod består af et netværk af ether bindinger som ikke er nær så nemme at hydrolysere som acetaler da de ikke er nær så elektrofile og vil derfor ikke undergå hydrolyse i samme omfang.

undersøg eventuelt mere om den specifikke mekanisme for sur hydrolyse af acetaler


Skriv et svar til: Syrehydrolyse af halm - hvordan virker syre som katalysator rent kemisk?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.