Kemi

Opstilling af reaktionsligning

17. januar 2016 af Light-Lover (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har fået til opgave at opstille en reaktionsligning ud fra beskrivelsen:

"Under bestemte tryk og temperaturforhold reagerer Zn og HNO3 under dannelsen af NO2 og NO i stofmængde forhold 1,0:3,0

Opskriv et afstemt reaktionsskema for den ovennævnte reakton

Jeg har pt. følgende bud - som ikke er rigtigt, da zink "forsvinder":

HNO_3+Zn(s)\Rightarrow NO_2(g)+NO(g)

Hvad bliver der lige af zink?

Jeg har gjort noget galt eftersom jeg mangler et stof på højre side af den reaktionsligning.


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. januar 2016 af mathon


Svar #2
17. januar 2016 af Light-Lover (Slettet)

Kan du forklare nærmere?

Jeg plejer egentligt at være god til redox men jeg kan faktisk ikke lige se det der. Udover at det ligner noget, som jeg så på dengang vi arbejdede med elektrolyse på universitetet til en forvekskling


Brugbart svar (1)

Svar #3
17. januar 2016 af mathon

   \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 5\, Zn\, _{\textit{(s)}}\; + \; 4\, N{O_3}^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 14\, H^+\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; 5\, Zn^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; NO_2\, _{\textit{(g)}}\; +\; 3\, NO\, _{\textit{(g)}}\; +\; 7\, H_2O\, _{\textit{(l)}}


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. januar 2016 af mathon

     \overset{+5}{N}{O_3}^-          \overset{+4}{N}O_2        \overset{+2}{N}O      

     \overset{+4}{N}O_2  og  3\,\overset{+2}{N}O    er 10 nedgange, hvilket matches af 5\, Zn.


Skriv et svar til: Opstilling af reaktionsligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.