Matematik

Gøre prøve

25. januar 2016 af UchihaItachi - Niveau: A-niveau

Jeg forstår ikke helt hvordan opgaven skal løses. Opgavenformuleringen lyder: 

Undersøg, om funktioen f(x)=e^x-x-1 er løsning til differentialligningen dy/dx = y+x

Jeg ved at jeg først skal differentiere f(x), som er f'(x)=e^x-1, men hvad så? 

hjælp tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. januar 2016 af PeterValberg

Du indsætter ex-x-1 som y i differentialligningens højre side og reducerer.
Venstre side er jo det samme som f', så hvis de to sider ender med at
være ens, så er f en løsning til differentialligningen (hvilket den er)

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #2
25. januar 2016 af UchihaItachi

Mange Tak :)


Skriv et svar til: Gøre prøve

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.