Matematik

Har virkelig brug for hjælp til dette spørgsmål: Undersøg i hvilken udstrækning de eksperimentelle data understøtter den teoretiske formel.

18. februar 2016 af StellaHvid (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hejsa. Er helt ude af den, please hjælp. Se opgaven, der er vedhæftet

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. februar 2016 af mathon

Brugbart svar (0)

Svar #2

Foretag potensregression på dine DATA.

Brugbart svar (0)

Svar #3

T=c\cdot L^{0{,}5}

Svar #4
18. februar 2016 af StellaHvid (Slettet)

Jeg er forvirret. Jeg har fundet L og T, men formlen gælder jo ikke for alle data. Jeg skal jo finde ud af for hvilke den virker. 

Svar #5

Jeg får disse c-værdier, men de ligner jo meget hinanden, så det er da svært at sige for hvilke data formlen gælder!

Brugbart svar (0)

Svar #6

Brugbart svar (0)

Svar #7

Konklusion:
                               T=0{,}17\cdot L^{0{,}5}   når L måles i cm.             

Svar #8

Men det vil jo sige at formlen kan bruges over alle data, og jeg skal jo netop finde i hvilken udstrækning den kan bruges..

Brugbart svar (0)

Svar #9
19. februar 2016 af mathon

Teksten siger:

"For mange pendulsvingninger afhænger svingningstiden af pendullængden".

At det så viser sig også at være tilfældet for dette pendul, er vel ikke så overraskende.
                   Ellers havde opgavetekstforfatteren vel heller ikke anbragt formlen:

T=c\cdot \sqrt{L}

Skriv et svar til: Har virkelig brug for hjælp til dette spørgsmål: Undersøg i hvilken udstrækning de eksperimentelle data understøtter den teoretiske formel.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.