Fysik

Transformer opgave

19. februar 2016 af Teko123 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej!
Nu har jeg ikke regnet på transformere før, så det her er min første opgave. Jeg ville bare vide om det er rigtigt som jeg har lavet. Spørgsmål 1,5 er jeg ikke helt klar over hvordan man gør.

Vedhæftet fil: opgave.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. februar 2016 af hesch (Slettet)

Blot en indledende kommentar:

Er R1 og X1 inkluderet R2 og X2 omregnet til primærsiden?

Diagrammet indeholder ikke en kortslutning. Hvis du kortslutter sekundærviklingen, vil voltmetret vel vise 0V, eller hvad?

Svar #2
19. februar 2016 af Teko123 (Slettet)

Ja det har du ret i, Voltmetret skal vist fjernest.

R2 og X2 er ikke med i R1 og X1. Så skal jeg vist nok find fuldlaststrømmen I2 og så regne R2 og X2 ud og omregne dem til primærsiden eller hvad?

Svar #3

Eller kan jeg måske bare sige Z2 = Z1 / n2 ?

Svar #4

Men når sekundær siden er kortsluttet, er det så ikke bare en impedans på primær siden?

Brugbart svar (0)

Svar #5
20. februar 2016 af hesch (Slettet)

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt kan huske hvordan man gør, men som udgangspunkt skal diagrammet jo tegnes korrekt, så man ved hvad man gør.

Det er korrekt, at Z2omregnet = Z2 * n2, hvor n = U1/U2 ( i tomgang, hvis du forstår ).

Når man i praksis skal måle en transformer ud, skal man vel finde tre impedanser:

Z1, Z2 og Ztværs .

Det må kunne gøres med tre målinger:

- Kortslutningsprøven.
- Tomgangsprøve  på primærsiden.
- Tomgangsprøve på sekundærsiden.

Herved kan man opstille tre ligninger med tre ubekendte. De to sidste to målinger er jo de nemme at have med at gøre.

Men jeg må se om jeg kan finde nogle gamle bøger, og genopfriske hvordan det lige er man gør.

Svar #6
20. februar 2016 af Teko123 (Slettet)

Nu har jeg prøvet at lavet et nytt diagram, som jeg tror er rigtigt.

Nu har jeg også prøvet og læst lidt mere om Z1 og Z2 under kortslutning, og jeg tror det er rigtig som jeg har lavet. Jeg kan f.eks finde Z1 på denne måde Z_{1}=\frac{U_{1n*ek}}{I_{11/1}*100} Som bliver til det samme som jeg er kommet frem til.

Men jeg ved ikke helt hvordan jeg finder ud af "hvilken last tranformatoren skal have for at få højest virknings grad"

Vedhæftet fil:final.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #7
20. februar 2016 af hesch (Slettet)

Det er langt bedre, men du skal jo lige have kortsluttet sekundærsiden.

( Har ikke fundet den gamle bog endnu ).

Skriv et svar til: Transformer opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.