Fysik
Ioner? Hvordan træder elektronerne fra den 2. skal til den yderste skal?
Hej
Jeg er virkelig interesseret i fysik-kemi, så jeg læste en tekst om ioner. I teksten står der lidt om, hvordan ioner opstår, men det er ikke helt forståeligt for mig. Den, del jeg ikke forstår er, hvordan man hos Natrium ved at afgive den yderste elektron får otte elektroner i den yderste skal.
Altså kommer de otte elektroner fra den anden skal - hvis ja - hvordan det? Altså hvordan kan elektronerne fra den anden skal rykke sig ud til den yderste skal?
Tekststykket er således:
"Sådan opstår ioner
Ionerne opstår, ved at de enkelte atomer optager eller afgiver elektroner. Antallet af protoner i kernen bliver ikke ændret. Det er altså kun de negative elektroner, der bliver flyttet rundt.
Natrium (Na), som er i første hovedgruppe, har 11 elektroner i alt. Elektronerne fordeler sig, så der er to elektroner i den inderste skal, otte i den anden og en i den yderste. Ved at afgive den yderste elektron, får den dermed otte elektroner i den yderste skal.
Chlor (Cl) har syv elektroner i yderste skal og otte elektroner i den anden skal. For at få otte elektroner i den yderste skal kan atomet enten optage en elektron mere i den yderste skal eller afgive de syv elektroner, som den har. Det letteste er at optage en ny elektron."
Tusind tak på forhånd. ^_^
Svar #1
25. februar 2016 af peter lind
Natrium har 2 elektroner i den inderste skal, 8 elektroner i den anden skal og 1 elektron i den yderste 3. skal. Natrium har nemt ved at afgive en elektron i den yderste skal tilbage bliver så 2 elektroner i den inderste skal og 8 elektroner i den anden skal. Der er så ingen elektroner i den yderste skal
Svar #2
26. februar 2016 af Minniei (Slettet)
Svar #3
27. februar 2016 af peter lind
Det kunne du godt kalde den; men i praksis er der ingen, der gør det: det kan nemlig forvirre. Man kalder den bare den anden skal.
Skriv et svar til: Ioner? Hvordan træder elektronerne fra den 2. skal til den yderste skal?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.