Matematik

Hvor defineres følgende i et CAS-program?

26. februar 2016 af Arameo (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg har fået afvide, at jeg har en periodisk funktion , der har perioden 2\pi.

Den periodiske funktion er defineret ved: f(t)=t^2  i intervallet fra -\pi< t< \pi

- Hvordan definerer jeg følgende i et CAS-program, og hvordan kan jeg plotte følgende periodisk funktion i intervallet fra -6\pi< t< 6\pi?

- Håber nogen kan hjælpe :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. februar 2016 af Stats

Det kommer an på hvilket CAS program du anvender..

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #2
26. februar 2016 af Arameo (Slettet)

#1

Det kommer an på hvilket CAS program du anvender..


Jeg anvender Maple :), men er det ikke lige meget? så længe det er et CAS-program? :D


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. februar 2016 af MHR1993 (Slettet)

Til #2:

Både ja og nej.

Det er rigtigt at der ikke rokkes ved analysen / resultatet.
Det der så alligevel rokkes ved, er forskellen på de forskellige CAS-værktøjer (CAS er en forkortelse for 'Computer Algebra System') og altså den måde hvorpå man benytter sit CAS-værktøj. Der er fx en verden til forskel på om du bruger en TI-89 grafregner eller om du benytter dig af computerprogrammet Maple (eller for den sags skyld GeoGebra). 
 


Svar #4
26. februar 2016 af Arameo (Slettet)

#3

Til #2:

Både ja og nej.

Det er rigtigt at der ikke rokkes ved analysen / resultatet.
Det der så alligevel rokkes ved, er forskellen på de forskellige CAS-værktøjer (CAS er en forkortelse for 'Computer Algebra System') og altså den måde hvorpå man benytter sit CAS-værktøj. Der er fx en verden til forskel på om du bruger en TI-89 grafregner eller om du benytter dig af computerprogrammet Maple (eller for den sags skyld GeoGebra). 
 

Du har ret, men kan jeg få' hjælp eller nogen ideér mht. hvordan det skal defineres i Maple? :D


Brugbart svar (1)

Svar #5
26. februar 2016 af VandalS

Jeg er ikke bekendt med en Maple-procedure der tegner periodiske funktioner, men en måde at gøre det på er:

restart: with(plots):
f:=t->t^2;
P1:=plot(f(t+6*Pi),t=-6*Pi..-5*Pi):
P2:=plot(f(t+4*Pi),t=-5*Pi..-3*Pi):
P3:=plot(f(t+2*Pi),t=-3*Pi..-Pi):
P4:=plot(f(t),t=-Pi..Pi):
P5:=plot(f(t-2*Pi),t=Pi..3*Pi):
P6:=plot(f(t-4*Pi),t=3*Pi..5*Pi):
P7:=plot(f(t-6*Pi),t=5*Pi..6*Pi):
display(P1,P2,P3,P4,P5,P6,P7);


Skriv et svar til: Hvor defineres følgende i et CAS-program?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.