Studievalg og videregående studie

At blive superstudent

27. februar 2016 af Theaapache (Slettet)

Hej allesammen. Jeg har gennem længere tid haft et inderligt ønske om at blive superstudent. Det har jeg, fordi jeg dels vil gerne få et højt gennemsnit og dermed komme ind på mit drømmestudie, og dels fordi jeg gerne vil bevise for mig selv, at jeg kan opnå mine mål, hvis jeg bare vil det og arbejder hårdt for det. Jeg er opmærksom på, at det ikke er noget, man bare bliver, og at det ikke bliver det største problem, hvis man ikke bliver det, men alligevel stræber jeg efter det. Jeg arbejder i min fritid (ca. 8 timer om ugen) og har tænkt på at sige op til fordel for at gå efter mit mål, men jeg er i tvivl, om mit arbejde overhovedet står i vejen for at opnå mit mål. Er der en venlig sjæl evt. superstudent, der kan hjælpe med at rådgive mig og generelt komme med gåde råd til at blive en superstudent. Jeg ved, at vi alle er forskellige, men personlige erfaringer kan også være til hjælp.På forhånd tak
M.V.H Den fortvivlede og ambitiøse 1.g'er

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. februar 2016 af Stats

Det kommer i særdeleshed an på hvordan dine lærer er og deres metoder.. Samtidig så kræver det at du ikke er bange for at gøre dig til grin... Er sidst så kræver det, at du læser op på alt..

- - -

Mvh Dennis Svensson

Brugbart svar (1)

Svar #2
27. februar 2016 af noah96 (Slettet)

At sige op gør ikke nødvendigvis at du laver dine ting bedre, det giver dig måske bare en undskyldning for overspringshandlinger fordi at du tænker at du har mere tid. Hvis du vil blive superstudent skal du oprigitigt have et begær for at lære, det skal blive rutine for dig at skrive ordenlige noter og sørge for at du forstår det - hvis du har brug for motivation, så husk på, at alt det nye i lærer skal der næsten altid laves afleveringer over, så du kan ligeså godt lære det i starten og vise din lære at du kan det i undervisningen, end endelig at lære det sidst i forløbet når du skal lave en aflevering om det (her taler jeg nok mest om naturvidenskabelige fag). Men ja, en positiv attitude, sæt dig forrest lyt efter og kig rent faktisk på læren når de gennemgår noget (det gør langt de fleste ikke). Og bare gør alle de ting her til en rutine. Og sig selvfølgelig en masse, og den vigtigste regel er nok bare at lyde selvsikker i alt hvad du siger og tale højt og tydeligt. :))) ok, jeg er ikke en superstudent men går i 3.g og får ok karakterer, men ja, that pretty much sums it up

Brugbart svar (0)

Svar #3
27. februar 2016 af LilanKahn (Slettet)

Var tæt på at være superstudent fuck dig ordblindhed...

Lave dine lektier men egen refleksion og sætte ord på teori med praktiske eksempler er ligså vigtige samt vær ikke bange at stille spørgsmål når du ikke forstår noget lad vær med at snakke din lære af efter munden.

Brugbart svar (0)

Svar #4
27. februar 2016 af JulieW99

Lad vær med at sætte dig at blive supersudent som mål. Sæt derimod at lære som mål - og så skal du oprigtigt have lysten til at lære.

Min lyst til at lære lod mig springe 8. over, gå ud af folkeskolen med et snit på 10(det arbejdede jeg ikke for), og nu arbejder mit snit sig stille og roligt opad på gymnasiet her i 1.g.

- - -

Vh Julie

Brugbart svar (2)

Svar #5
01. marts 2016 af MHR1993 (Slettet)

Generelt er der gået inflation i begrebet "superstudent" - dels pga. der er så mange såkaldte superstudenter i disse år (det sætter i dén grad spørgsmålstegn ved karakterbedømmelsen generelt i uddannelsessystemet). dels fordi ordet ikke indeholder en vigtig semantisk forskel, [en] superstudent over for [en] super student. Den ene forklaring (hvor ordet ikke er skrevet i ét) lægger sig mest op ad den originale betydning: Ordet student kommer af det latinske verbum studere (ja, det er faktisk latin) og betyder 'stræbe efter, beflitte sig på'. Når ordet er skrevet i ét, fokuseres der i langt højere grad på resultatet og ikke processen. Begge dele bør (naturligvis) tildeles en ligelig vægt.
Du/I skal endelig ikke misforstå mig. Det er flot når folk opnår et højt gennemsnit, men det er langtfra det vigtigste i verden. En god analogi er at en ingeniør er god til at regne, men ikke nødvendigvis til at regne den ud.

Overordnet set kan man sige at en super student (jeg skelner helt med vilje her) skal:

- have et fagligt overblik (hvad kan faget alene, og hvad kan det ikke alene?) såvel som overskud (en art selvstudium for man kan i sagens natur ikke nå at gennemgå det hele lige grundigt selvom dette er idealet)

- (til dels) være heldig, dvs. trække den rigtige eksamen (fx kunne dette være en skriftlig eksamen), det rigtige spørgsmål (et spørgsmål / en problemstilling man forstår og kan gøre rede for, analysere og diskutere/vurdere) og så at sige den rigtige censor (især gælder dette ifbm. en mundtlig eksamen der i høj grad handler om at sælge sig selv; ideelt skulle en karakter jo gives ud fra et objektivt grundlag, men da det i sagens natur er mennesker der giver en karakter, kan dette naturligvis ikke lade sig gøre)

- være fagligt kompetent (én ting er at kunne teorien, men man skal også kunne anvende teorien i praksis)

- være åben / lydhør over for kritik (her tænkes primært på den konstruktive kritik der jo gives for at højne ens niveau eller udvide ens videnshorisont)

- være engageret og dedikeret (man skal virkelig interessere sig for fagene og deres områder og samtidig lægge sig i selen og arbejde hårdt for at opnå de ekstremt gode resultater).

Brugbart svar (0)

Svar #6
02. marts 2016 af JEEJ2008 (Slettet)

Du kan hente mange tips ved at google eks. "Characteristics of a successful student" el. eks. på youtube "How to get good grades" :)

Skriv et svar til: At blive superstudent

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.