Matematik
Hjælp til opgave?
Har virkelig prøvet så godt jeg kan.. det giver bare ingen mening for mig. Jeg er ikke særlig god til matematik, mangler dog kun en opgave, så er jeg færdig med aflevereringen. Jeg vil virkelig være taknemmelig hvis nogen vil hjælpe mig her..
1. Skriv følgende formel (ligning) om, så man finder sidelængen af et kvadrat, når man kender arealet af: A = s^2
2. Det viste vindue er 40 cm bredt og har et areal på 3200 cm^2. Hvor højt er vinduet? (A = a * b)
3. Denne cirkel har en omkreds på 31,5 cm. Hvor lang er radius? (O = 2 * pi * r)
4. Formel for omkredsen af en cirkel O = 2*r*pi()
Hvad er coladåsens samlede overfladeareal? Svaret skal være i cm^2 og med 1 decimal.
Vil meget gerne have en forklaring på resultaterne. Er helt lost :(
Mange tak på forhånd.
Svar #1
29. februar 2016 af PeterValberg
1) tag kvadratroden af arealet
2) Dividér arealet med bredden
3) indsæt den kendte omkreds og isolér r
(du skal gerne ende med at divider den kendte omkreds med 2π)
4) overfaldearealet af coladåsens krumme overflade: Ao = 2·π·r·h
Svar #2
29. februar 2016 af Acemace (Slettet)
Mange tak. Har styr på 1, 2 og 3, men har besvær med opgave 4.. glemte også at give noget bedre information.
4. En coladåse er næsten cylinderformet. Den er ca. 11 cm høj. Den har en diameter på ca. 6,2 cm.
Hvad er coladåsens samlede overfladeareal? Svaret skal være i cm^2 og med 1 decimal.
Svar #3
29. februar 2016 af Skaljeglavedinelektier
Der er tale om en retvinklet cylinder. Det samlet overfladeareal for sådan en er givet ved:
A = 2 * π * r * (h + r)
Indsæt dine oplysninger og løs.
Skriv et svar til: Hjælp til opgave?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.