Matematik

Hej nogle som kan hjælpe

01. marts 2016 af Zeynoa (Slettet) - Niveau: C-niveau
Kan ikke finde ud af opgaverne
Vedhæftet fil: image.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. marts 2016 af blaky158

#0 Kan ikke finde ud af opgaverne

Hvad er det største problem du støder på :)?


Svar #2
01. marts 2016 af Zeynoa (Slettet)

det er længe siden jeg har haft om det kan ikke huske hvordan man laver opgaverne :S det er største problemet pt :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. marts 2016 af blaky158

Lad os se på det sammen! Det første vi får givet er at vi har med en lineær funktions type at gøre: y=ax+b

Her er y antallet af danskere over 90 år og x er antal år efter 2008. Vi ser nu at vi har fået noget data. De to data giver os 2 punkter: (0,27605) og (7,32677). Vi kalder nu disse for hhv. (x1,y1) og (x2,y2). Dernæst indsætter du så i formlen for a: 

(y2-y1)/(x2-x1)=a

Prøv at gøre dette til at starte med!


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. marts 2016 af blaky158

Når du har gjort dette kan du regne b ud ved formlen: b=y1-a*x1

og så har du lavet opgave a.


Svar #5
01. marts 2016 af Zeynoa (Slettet)

kan stadig ikke for det til at passe :S


Brugbart svar (0)

Svar #6
01. marts 2016 af MHR1993 (Slettet)

#0, 2

a)
Du har et sæt datamateriale, og du ved at funktionen er af typen f(x) = y = ax+b.
Der er godt nok ikke opgivet særligt meget materiale (omfangsmæssigt) - der er dog opgivet to punkter (tænk på formlen: a=\frac{\Delta y}{\Delta x}). Normalt ville man foretage lineær regression hvis datasættet var langt større (tre punkter eller flere).

b) Hvad beskriver tallet a i en lineær funktion generelt? (Hint: Det kaldes for hældningskoefficienten - eller (måske) mere populært hældningstallet.)

c) Antal danskere over 90 år = f(x) = y.
    Løs ligningen f(x) = y = ax+b i forhold til x.


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. marts 2016 af blaky158

I opgave b skal du vise din viden om konstanten a i en lineær funktionsforskrift. Når a er over 0 så vokser din graf med konstanten a hver gang du går 1 ud af x - aksen, og hvis a er under 0 så aftager din graf med konstanten a hver gang du går 1 ud af x - aksen. Altså skal du bruge din udregnede a og sige om din funktion af voksende(så er er a over 0) eller aftagende (så er a under 0).


Brugbart svar (0)

Svar #8
01. marts 2016 af blaky158

I opgave c skal du bare indsætte 50000 i den ligning du fandt i opgave a og så isolere x i den. Så kommer du frem til et tal. Dette tal lægger du til 2008 og så har du årstallet som befolkningen kommer op på 50000.


Svar #9
01. marts 2016 af Zeynoa (Slettet)

jeg kan ikke finde ud af opgaven a og b har glemt det hele prøver men det bliver til intet ved godt jeg lyder dum men har lavet som mange afleveringer at min hovede er gået død :D


Brugbart svar (0)

Svar #10
01. marts 2016 af blaky158

Du skal i #3 bare indsætte din data i den formel jeg gav dig så så får du den første halvdel i opgave a klaret!


Svar #11
01. marts 2016 af Zeynoa (Slettet)

okay tusind tak for hjælpen :D 


Skriv et svar til: Hej nogle som kan hjælpe

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.