Kemi
Kan man brænde en sukkerknald med en lighter eller tændstik?
Hej Folkens ;)
Jeg har lavet forsøget.. men sukkert ville ikke brænde det smeltede bare hvorfor det? Vi forbrænder jo sukker i kroppen ved 37 grader, så hvorfor vill man ikke også kunne brænde sukker med en lighter eller tændstik??
Jeg har tilføjet nogle billeder fra forsøget :D
Svar #2
04. marts 2016 af LarsJensen0 (Slettet)
1: Jeg mener at huske, at hvis du lægger lidt aske oven på sukkerknalden inden du sætter tændstikken til, ja så kan den brænde.
2: Kræver forbrænding altid, at der er synlig ild, flammer og røg samtidig med høj temperatur?
Svar #3
04. marts 2016 af EsFutte (Slettet)
Det kunne være jeg skulle prøve dette :D
Jaah.. øhhh.. gør det ikke?
Svar #4
04. marts 2016 af Heptan
Der er ikke flammer inde i vores krop - det sker stille og roligt.
Der er en række kriterier der skal opfyldes for at ild kan eksistere, men forbrændinger er lettere - de er bare exoterme redoxreaktioner med dioxygen som oxidator.
Hvis sukkeret skiftede farve tyder det på en forbrænding, men hvis det bare smeltede, har I bare opvarmet det til smeltepunktet for sukker.
Svar #5
04. marts 2016 af hesch (Slettet)
#2: Tricket med asken må bero på at når asken ( vægen ) suger lidt smeltet sukker, kan denne isolerede mængde sukker opvarmes til en høj temperatur, og kan derfor brænde med synlig ild.
Der kan opstå brand i et sukkerlager, ved høj temperatur og uden væge, og når det sker er branden særdeles svær at slukke. Dette smeltede brændende sukker løber jo hid og did i en bygning. Man slukker nærmest en sådan brand ved at inddæmme den smeltede sukker, og lade den brænde ud.
Men til spørgsmålet: Man kan jo knække en smule afbrændt tændstik af, knuse den på sukkeret og anvende denne aske som væge. Så tændstik: ja. Med lighter alene er det nok mere tvivlsomt.
Svar #7
04. marts 2016 af SuneChr
# 0
Hvis du juleaften har stået i køkkenet og lavet brune kartofler, vil du vide, at først smelter sukkeret på panden.
Hvis lillebror skriger inde i stuen, og du forlader køkkenet og glemmer alt om stegepanden på komfuret, vil
sukkeret, efter det er blevet godt opvarmet, begynde at brænde. Tilbage på panden ligger en skorpe af sort
kulstof. Sukkeret brænder først, når det har opnået en bestemt temperatur og ikke efterfølgende bliver afkølet.
Skriv et svar til: Kan man brænde en sukkerknald med en lighter eller tændstik?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.