Dansk

ligheder/forskelle mellem kunsteventyr og folkeeventyr

05. marts 2016 af Rabecca - Niveau: 9. klasse
Hej allesammen!

Jeg har en aflevering for. Jeg skal finde ud af, hvad lighederne og forskellene er på kunsteventyr og folkeeventyr.
Er der nogen kloge hoveder, som vil hjælpe mig?

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. marts 2016 af 123434

Folkeeventyr

Folkeeventyr er kendetegnet ved at mundtlig overleveret. De blev fortalt fra mund til mund og senere hen nedskrevet, 

Et folkeevnetyr har ingen forfatter-det vides ikke, hvem der har forfattet eventyrerne eller hvor de præcist stammer fra

Sproget er som regel meget simpelt, hvilket bidrog til, at folkeeventyrerne skulle være nemme at huske, når de skulle fortælles videre. Et simpelt sprog er kendetegnende for folkeeventyrerne. 

Mange gentagelser af vendinger som "Der var engang" og "De levede lykkeligt til deres dages ende" samt tal som f.eks. 3, 7 og 9 forekommer hyppigt i folkeeventyrerne

Handlingsforløbet er kronologisk og kan ofte kobles op på hjem-ude-hjemme. Hovedpersonen går fra at være hjemme, til at drage ud i verden, for derefter at komme tilbage til hjemmet igen. Som regel altid en lykkelig slutning

Persongalleriet i et folkeeventyr består af nogle meget flade karakterer. Heksen er ond, prinsessen er smuk og prinsen er modig. Personerne er stereotype

Karakterne står ofte i kontrast til hinanden, f.eks. den gode heks mod den gode prins. Her præsenterer personerne to egenskaber, nemlig ondskab og godhed, som står i kontrast til hinanden

Miljøet i et folkeventyr er ofte meget enkelt beskrevet, f.eks. en stor farlig skov eller et prægtigt slot. Miljøet er ofte ikke-realistisk

Kunsteventyr

Er en del af den skriftlige tradition. Kunsteventyrerne har en forfatter modsat folkeeventyrerne

Personerne er runde i kunsteventyrerne, mens personerne i folkeeventyrerne er flade. Personer i kunsteventyrerne er som regel meget detaljeret beskrevet

Den skriftlige tradition gør det muligt at lave mere detaljerede person-og miljøbeskrivelser. Sproget bliver mere kompliceret

Miljø og steder er detaljeret beskrevet, og det er som regel mere specifikt, hvor eventyrets handling foregår

Udtryk som "Der var engang" og "De levede lykkeligt til deres dages ende" er hyppige

Magiske træk, f.eks. en flyvende kuffert eller besjælinger i form af dyr eller ting, der får menneskelige egenskaber


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. marts 2016 af 123434

Generelt om eventyrgenren

Eventyr defineres som fantasifulde fortællinger om mærkværdige eller overnaturlige hændelser og væsener

Eventyr er fantastiske fortællinger-dvs. historier, hvor historiens handling ikke kunne foregå i virkeligheden

I eventyr optræder trolde, drager, havfruer og andre overnaturlige væsener, der ikke er en del af virkeligheden

Eventyr foregår uden tid og sted. Man får som læser ikke noget information om, hvilket geografisk sted eller hvornår eventyret foregår

Magi spiller en vigtig rolle i eventyr. Der kan forekomme magiske ting eller personer med overnaturlige egenskaber. F.eks. en heks, der er i stand til at fortrylle en prinsesse. 

Tal spiller en stor rolle i eventyrerne, og kan også være magiske 

Sproget i eventyr indeholder mange talesprogstræk 


Svar #3
06. marts 2016 af Rabecca

Mange tak;)
Det er en stor hjælp. Nu tror jeg, at jeg snart er færdig med min aflevering:(
Gå weekend

Skriv et svar til: ligheder/forskelle mellem kunsteventyr og folkeeventyr

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.