Matematik
hjælp til Matematik
Jeg er lidt i tidsnød, da den skal afleveres i aften. Jeg har længe prøvet at regne den her ud, men jeg kan simplethen ikke finde ud af det.
Det antages , at der ved starten er 1 bakterie, og at der efter 180 minutter er 1000 bakterier
a) besten regneforskriften for den funktion, der angiver bakterieantallet som funktion af antal minutter efter starten
b) hvor mange minutter går der, før bakterieantallet er 5000?
Jeg beder ikke om svar, men blot om forklaring, så jeg også kan lave det til en anden gang
Svar #1
06. marts 2016 af fosfor (Slettet)
Ingen af opgavene kan besvares uden en antagelse om lineær, ekponentiel eller en femte type udvikling af bakterier over tid. Læs opgaven igen.
Svar #2
06. marts 2016 af Stinabl (Slettet)
Jeg har skrevet opgaven ned, som der direkte står i det hæfte, jeg fik udlveret..
Svar #4
06. marts 2016 af fosfor (Slettet)
Dvs. forskriften er: y = b * ax
Der skal gælde b * a0 = 1 og b * a180 = 1000
Svar #5
06. marts 2016 af mabi97
Du har forskriften for en ekspontiel udvikling som er:

Du har ligeledes 2 punkter, nemlig P(0,1) og Q(180,1000), som også skrevet i #4.
Anvend da følgende formel, til at finde a, og så burde du kunne klare resten selv:
![a = \sqrt[x2-x1]{\frac{y2}{y1}}](https://media.studieportalen.dk/images/equations/yt49goG2UfmK2Sk2iSInYw==.gif)
Isolér b i en af formlerne og så har du forskriften.
b)
Indsæt blot de 5000 i din fundne funktion.
Skriv et svar til: hjælp til Matematik
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.