Fysik
Atomer og periodisk system
Jeg har hørt at der max kan være x antal elektroner i elektronskallerne. Jeg har også hørt at når et atom optager lys vil en elektron hoppe en bane længere ind mod kernen. Lad os sige at vi har et atom med 32 elektroner i 4. Skal og 3 i yderste. Hvis det atom optager lys vil et af de yderste atomer ikke hoppe ind på 4. skal og bryde reglen om n = 2 * n^2? Hvad vil der ske
I det periodiske system er alting delt op på en speciel måde. Jeg ved ikke helt hvordan metallerne i undergrupperne er delt op. Eller hvordan actinider og lantanider er delt op. Er det bare tilfældigt eller?
Kan ædelgasser gå sammen med andre grundstoffer. Hvad sker der?
På forhånd tak :)
Svar #1
09. marts 2016 af Heptan
Når et atom optager lys vil en elektron hoppe væk fra kernen. Jo længere væk fra kernen en elektron er, desto mere energi har den. Reglen 2n2 bliver altså ikke brudt.
Svar #2
09. marts 2016 af Heptan
Udover grupper og perioder (kolonner og rækker), kan man opdele det periodiske system i fire blokke: s, p, d og f. Det er elektronskallerne man opdeler i "underskaller" kaldet orbitaler. De orbitaler kalder vi s, p, d og f.
Underskallerne indeholder ikke det samme antal elektroner, men kan hver maksimalt indeholde:
s-orbital 2 elektroner
p-orbital 6 elektroner
d-orbital 10 elektroner
f-orbital 14 elektroner
Bemærk at 2 e- + 6 e- + 10 e- + 14 e- = 32 e-, hvilket passer med din regel, hvis n = 4. Dvs. 4.skal kan indeholde 32 elektroner fordel mellem orbitalerne som vist ovenfor. De første grundstoffer der kan have elektroner i f-orbitaler er actinoiderne og lanthanoiderne. Der bliver fyldt en elektron i hver gang man går til højre, så selvfølgelig er der 14 lanthanoider, da det er det maksimale antal f-orbital elektroner.
Hvis n = 3 er der ikke nogen f-orbital, så der er kun 2 e- + 6 e- + 10 e- = 18 e-. Det er dem vi kalder overgangsmetallerne, eller d-blokken, fordi de grundstoffer har elektroner i d-orbitalerne. Det er jern, kobber, sølv, guld osv. Der er 10 grundstoffer pr. række, fordi der kan være 10 elektroner i d-orbitalerne.
Skriv et svar til: Atomer og periodisk system
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.