Matematik

Vektor

09. marts 2016 af Naaaanai (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, er der nogle der kan hjælpe med denne opgave?


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. marts 2016 af PeterValberg

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #2
09. marts 2016 af Naaaanai (Slettet)

Skal jeg finde EF vektoren og EG vektoren, derefter krydser jeg dem for at finde normalvektoren. Jeg bruger E som mit punkt. Er det fremgangsmetoden? 

Har I en fremgangsmetode til b og c


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. marts 2016 af mabi97

A) Ja korrekt - det er det du skal. 

B) Du kan finde en vinkel mellem to planer, ved at se på deres normalvektorer. Det kræver derfor, at du også finder en normalvektor til planen alfa (som du faktisk allerede har). Hvis du er i tvivl, kan du tjekke: http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-a/vektorer-i-3d/vinkel-mellem-to-planer

C) Du starter med at finde vektoren  \left | BC \right | . Til at finde længden bruger du formlen: \sqrt{(x_1)^2+(y_1)^2+(z_1)^2}

Tænk selv over sidste del af opgaven :-). Jeg er sikker på, at du godt kan. 


Svar #4
09. marts 2016 af Naaaanai (Slettet)

Tusind tak søde Mabi! 
Den sidste : Kan jeg finde arelaet ved at tage længden af krydsproduktet? så tænker jeg lidt er det så BE og BC vektoren jeg skal krydse med hinanden? :-)


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. marts 2016 af mabi97

Nej det er ikke helt det, der er tanken med den opgave. 

Prøv at se følgende tråd: https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=1445452 
Kig på svar #11 og se, om du kan udlede noget klogt :-)


Svar #6
09. marts 2016 af Naaaanai (Slettet)

øv bøv, havde lige regnet på det sådan :( men så tænkte jeg på om det så er 
A=1/2*IBEI*(IBCI+IEFI) 

Det er vel længden af BE vektoren ik? så skal jeg tage kvadratroden ligesom den formel du gav tidligere :)


Skriv et svar til: Vektor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.