Matematik
Integralregning- AREAL
Er der nogle der kan hjælpe mig med opgave b?
har fundet grænserne til x=1 og x=3 ved at sige g(x)=f(x)
men arealet får jeg til et voldsomt tal og negativt hvilket ikke giver mening. Håber der er en sød sjæl herinde der vil hjælpe mig
I opgave a har jeg fået tangenten til g(x)=0,5x+1
Svar #1
06. april 2016 af Toonwire
Recap, og som du selv har fundet ud af:

Arealet findes ved integralet:

med grænserne som du rigtigt finder som hhv. a=1 og b=3.
Husk at rækkefælgen er
da
i hele intervallet ![[1;3]](https://media.studieportalen.dk/images/equations/tDd3SO83VlCqfAJ5_RA5-g==.gif)
Svar #2
06. april 2016 af Naaaanai (Slettet)
Ja jeg får arealet til -158,83, hvilket ikke kan lade sig gøre da arealet aldrig kan være et negativt tal. Ved du hvad jeg gøre forkert i min mellemregninger?
Svar #3
06. april 2016 af fosfor (Slettet)
#2 i første linje skal parantesen et trin til venstre hen foran x3
Svar #4
Men det giver stadigvæk negativt
Svar #5
06. april 2016 af fosfor (Slettet)
Du tænker at 1 og 2 integrere til 0, de bliver til x og 2x
I tredje linje er der forkert fortegn foran 5 / 3
I fjerde linje har du forkert potens på fjerde 3 tal
Svar #8
Jeg har fået den løst og får det præcis det samme resultat som jer :) det er mig der ikke kan regne men tusind tak for jeres hjælp og tid! I er godt nok søde at hjælpe en i nød :=)
God aften til jer begge <3
Skriv et svar til: Integralregning- AREAL
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

![\\\int_1^3{-x^3+5x^2-7x+3}~\text{d}x=\left[-\frac{1}{4}x^4+\frac{1}{3}\cdot5x^3-\frac{1}{2}\cdot7x^2+3x\right]_1^3\\\\ =\left(-\frac{1}{4}\cdot3^4+\frac{1}{3}\cdot5\cdot3^3-\frac{7}{2}\cdot3^2+3\cdot3\right)-\left(-\frac{1}{4}+\frac{5}{3}-\frac{7}{2}+3\right)\\ =\left(-\frac{9}{4}\right)-\left(\frac{11}{12}\right)=\frac{4}{3}](https://media.studieportalen.dk/images/equations/zkWqSjA1oh7DUBHbE_i6Wg==.gif)