Matematik

MATEMATIK HJÆLP!!!!!!!!!

06. april 2016 af emilie321 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej. Jeg har haft mange problemer med, at forstå denne opgave, som lyder sådan her: Hvis jeg kender min uafhængige variable (x-værdi), hvordan kan jeg så finde min afhængige variable (y-værdi) - den skal løses grafisk og matematisk. 

- skal man ikke bruge denne formel her: y*x=k? men er der nogle, som kan forklare det matematisk? og når jeg skal lave det grafisk skal jeg så sætte et tilfædigt tal ind ved x? Pls hjælp. Det skal fremlægges og der bliver givet karakter, som har betydning for ens standpunkt. tak på forhånd

Brugbart svar (1)

Svar #1
06. april 2016 af AskTheAfghan

Det kommer an på hvilken funktion der omtales.

Brugbart svar (1)

Svar #2
06. april 2016 af peter lind

Det kommer jo an på hvilken funktion, der er tale om. Du har en funktion y = f(x). For en given værdi a af den uafhængige variabel erstatter du x'et i f(x) med a og foretager udregningen. Resultatet er værdien af den afhængige variabel.

Grafisk går du ind på xaksen ved værdien a og gå lodret op (eller ned) til du støder på grafen for funktionen. Derfra går du vandret ind til du støder på y-aksen. Der aflæser du værdien af den afhængige variabel

Brugbart svar (1)

Svar #3
06. april 2016 af SuneChr

y·x = k  omskrives til dét, man kalder en funktion.
y = k/x
Funktionen hedder
f (x) = k/x
For at tegne grafen for funktionen finder man, for et passende antal vilkårligt valgte værdier for x , de
tilsvarende y ved at sige  y = k/x
Nu kan x ikke være 0 , da k/0 ikke er defineret, men alle andre værdier for x må bruges. Også negative.
Lad for nemheds skyld k = 1 så vi får funktionen   f (x) = 1/x
Man opstiller et skema, hvor x og y hører sammen
x      1/2    1       3/2    2   ...
y       2     1      2/3   1/2  ...
Forbind punkterne med en jævn kurve gennem dem.
Kurven, grafen, hedder en hyperbel.
Når x < 0 bliver y også < 0 ,  så grafen består af to dele.

Skriv et svar til: MATEMATIK HJÆLP!!!!!!!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.